گزارش و تحلیل

کابوس جدید اسرائیل در خاورمیانه

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر کابوس جدید اسرائیل در خاورمیانه
کابوس جدید اسرائیل در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه به فرمان ترامپ وضعیت روسیه را بعنوان نیروی نظامی برتر که به طور فعال در درگیری های خاورمیانه شرکت می کند، مستحکم تر ساخت.

اسپوتنیک به نقل از تایمز اسرائیل The Times of Israel می نویسد: بسیاری از مقامات اسرائیل نگران آن هستند که ایالات متحده منطقه را ترک کرده است. به نظر آنها، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکایی ها از سوریه می تواند به  دشمنان اسرائیل در ایران، لیبی، سوریه و نوار غزه شجاعت بدهد. علاوه بر این، تل آویو معتقد است که مسکو می تواند از موشک های زمین به هوا علیه جنگنده های اسرائیلی که به مواضع ایران در سوریه حمله می برند، استفاده کند. احتمال داده می شود که این کار در حکم پایان دادن به کارزار اسرائیلی برای جلوگیری از دستیابی تهران به موضع در مرز اسرائیل باشد.

کابوس نتانیاهو - ایران همچون یک ببر گرسنه رفتار خواهد کرد و ملل را یکی پس از دیگری می بلعد - اسپوتنیک ایران
کابوس نتانیاهو - ایران همچون یک ببر گرسنه رفتار خواهد کرد و ملل را یکی پس از دیگری می بلعد

در عین حال، عده ای در نقش رهبری کننده جدید روسیه، فرصتی برای جلوگیری از تشدید درگیری بین اسرائیل و ایران می بینند. کارشناسان پرسش شده توسط این نشریه اسرائیلی بر آن بودند که برای تجزیه و تحلیل عواقب جابجایی جدید نیروها برای بیت المقدس، ابتدا لازم است بدانیم که چرا مسکو به خاورمیانه علاقه مند است. نظر بسیاری از کارشناسان در مورد این موضوع متفاوت و عبارت بود از تمایل مجدد روسیه به قدرت بزرگ شدن، کاهش دادن  نفوذ ایالات متحده در منطقه، کاربرد از "ورق خاورمیانه" دراختلاف با اوکراین  و همچنین آزمایش سلاح های جدید تولید شده در سال های اخیر و حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نشان دادن اینکه روسیه متحدین خود را ول نمی کند و با جهادییون در سوریه مبارزه می کند، نه در قفقاز.

ایران و روسیه – بازیگران مطرح خاورمیانه  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران و روسیه – بازیگران مطرح خاورمیانه

مایکل اورن، سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا، خاطرنشان کرد که بیت المقدس باید این واقعیت را قبول کند که هم ترازی نیروها در خاورمیانه تغییر کرده است. وی تأکید کرد که در همان زمان، طرف اسرائیلی نمی تواند طوری وانمود کند که روسیه برای آن متحد خواهد بود، اما ارزش ندارد که آن را دشمن معرفی کنیم. وی افزود: "ما می توانیم با آنها به توافق موقت برسیم."

خروج گروهی از سربازان آمریکایی از شمال سوریه - اسپوتنیک ایران
خروج گروهی از سربازان آمریکایی از شمال سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  از آغاز عملیات نظامی در سوریه در 9 اکتبر خبر داد. این عملیات چشمه صلح نامیده شد، هدفش مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در ترکیه به عنوان یک حزب تروریستی ممنوع بوده   و جنگ با دولت اسلامی است. (دولت اسلامی، در روسیه ممنوع است). عملیات نظامی به طور مشترک با یگان های ارتش آزاد سوریه انجام می شود.

آمریکا از حمایت کردها در اقداماتشان علیه آنکارا خودداری کرد و نیروهای خود را از سوریه خارج کرد. مبارزان کرد - "نیروهای دموکراتیک سوریه" ، که معمولاً از سوی واشنگتن پشتیبانی می شدند، آن تصمیمگیری واشنگتن را "ضربه چاقو به به پشت" نامیدند. به دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بسیاری از رسانه ها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را مالک جدید خاورمیانه خواندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала