راه اندازى مدار ثانویه راکتور اراک و توليد آخرين نسل سانتريفوژ در ايران

© AP Photo / Fars News Agancyراه اندازى مدار ثانویه راکتور اراک و توليد آخرين نسل سانتريفوژ در ايران
راه اندازى مدار ثانویه راکتور اراک و توليد آخرين نسل سانتريفوژ در ايران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی مدار ثانویه راکتور اراک طی دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص میزان تولید آب سنگین در ایران اظهار داشت: سالانه 20 تن آب سنگین تولید می‌کنیم و به بعضی کشورها صادر می‌کنیم. امروز ظرفیت تولید 25 تن آب سنگین را داریم در حالی‌که روز اول فکر می‌کردند ما بلوف می‌زنیم.

هیئتی از متخصصان انگلیسی برای مدرن‌ سازی راکتور هسته ای اراک وارد تهران شد - اسپوتنیک ایران
هیئتی از متخصصان انگلیسی برای مدرن‌ سازی راکتور هسته ای اراک وارد تهران شد

زارعان با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور دارنده چرخه سوخت هسته‌ای است، گفت: امروز در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ در کشور خودکفا هستیم و هر نوع سانتریفیوژی که بخواهیم، می‌سازیم و هیچ مشکلی نیست. ماده اولیه راهبردی و استراتژیک ما کیک زرد است که به آن دسترسی داریم و همه دنیا می‌توانند خرید کنند اما به جمهوری اسلامی نمی‌فروشند. قبل از پیروزی انقلاب حدود 500 تن کیک زرد از آفریقای جنوبی داشتیم اما امروز دانش تولید آن را داریم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه از راه‌اندازی مدار ثانویه راکتور در حال بازطراحی اراک طی دو هفته آینده خبر داد و افزود: این مدار ثانویه 50 درصد راکتور اراک است.

زارعان درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران تصریح کرد: "ظرفیت غنی‌سازی ایران زیاد است و آنچه مورد نیازمان باشد غنی‌سازی انجام می‌دهیم. الزامات نه‌گانه‌ای که مسئولان در بحث مذاکرات داشتند چند تا در حوزه هسته‌ای بود. عدم اعتماد باعث شد که ما اول اورانیوم مدنظر را بگیریم و بعد اورانیوم بدهیم. امروز یک‌هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو و 5هزار سانتریفیوژ در نطنز فعال است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала