چرا رنگ آمیزی جت ایرانی یکدست و تمیز نیست؟+فیلم پرواز

CC BY 4.0 / Tasnim News Agensy / چرا رنگ آمیزی جت ایرانی یکدست و تمیز نیست؟+فیلم پرواز
چرا رنگ آمیزی جت ایرانی یکدست و تمیز نیست؟+فیلم پرواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جت آموزشی ایرانی "یاسین" با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نسیم، جت آموزشی ایرانی "یاسین" با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد. اما رنگ این جت با حاشیه و سوالاتی در فضای مجازی روبرو شد. گفته شد که چرا جت رنگ آمیزی یک دست و خوبی ندارد؟

مهدی بختیاری در این خصوص در فضای مجازی نوشت: جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگهای خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگهای روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و...) را بهتر نشان می‌دهد.  این نوع رنگ به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد، همچنین تا حدی موجب افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل بیرونی مثل شرایط آب و هوایی، نور، باد و.... می شود. چون هواپیما در مرحله تست است و معلوم نیست تنش‌های وارده چه آثاری روی سازه خواهد داشت.

از طرف دیگر، درهواپیما قسمتهای مختلف با جنس و آلیاژ متفاوت وجود دارد، بکارگیری این رنگ، امکان استفاده از رنگ اصلی(که درنمونه‌های بعدی خواهیم دید) رافراهم می‌کند. در واقع نوعی رنگ آستر است تا بعدا برای رنگ اصلی در قسمتهایی که ممکن است توان جذب رنگ کمتری داشته باشند، مشکل درست نشود.

این هم نمونه هایی از رنگ آمیزی هواپیماهای اف35 آمریکایی، سوخو57 روس و جی20 چینی در زمان تست است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала