عامل حمله به نفتکش ایرانی چه هدفی را دنبال می کرد؟

© REUTERS / WANAعامل حمله به نفتکش ایرانی چه هدفی را دنبال می کرد؟
عامل حمله به نفتکش ایرانی چه هدفی را دنبال می کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته عرب معتقد است حمله به نفت‌کش ایرانی پیش از ورود عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران که به درخواست عربستان انجام شد، بسیار مشکوک بوده و نشان می‌دهد که عامل حمله از کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی می‌ترسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث آنلاین، این تحلیل گر در مقاله خود در رأی الیوم این عقیده را ابراز کرد.

خبرگزاری مهر در این رابطه می نویسد  بررسی تحولات منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد که هرگاه احتمال گشایشی در رابطه ایران با کشورهای منطقه و جهان در حال شکل‌گیری بوده، حوادثی منجر به ایجاد بحران جدید می‌شوند.

به عقیده این خبرگزاری ایرانی ، حمله به نفت‌کش‌های ژاپنی و اتریشی در تنگه هرمز و نفت‌کش «سابیتی» متعلق به ایران در دریای سرخ، آن هم در میانه تحولات مهمی که برای ایجاد مناسبات سازنده و روابط پایدار کشورمان با کشورهای منطقه و جهان رخ می‌داد را می‌توان به دسیسه‌هایی مرتبط دانست که روابط حسنه تهران با جهان و همچنین صلح و ثبات غرب آسیا را تحمل نمی‌کنند.

روز ۲۳ خرداد و در زمان دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با رهبر جمهوری اسلامی ، خبر حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان که یکی از آنها به‌نام «کوکوکا کوریجس» در تملک یک شرکت ژاپنی بود، در صدر خبرگزاری‌های جهان قرار گرفت. این حمله در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک و در ورودی تنگه هرمز رخ داد.

برخی از تحلیل‌گران نیز با اشاره به تقارن این حمله با سفر نخست وزیر ژاپن به کشورمان، این اقدام را تلاشی از سوی طرف ثالثی دانستند که از عادی شدن روابط تهران با جهان واهمه دارد.

روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه بود که رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند عمران خان نخست وزیر این کشور به‌زودی به تهران و ریاض سفر خواهد کرد و برای تنش‌زدایی از منطقه گفتگوهایی با سران دو کشور ایران و عربستان سعودی خواهد داشت.

در اولین ساعات صبح روز جمعه ۱۹ مهرماه بود که شرکت ملی نفت ایران خبر از مورد حمله قرار گرفتن نفت‌کش سابیتی در دریای سرخ و دقیقا در مکانی روبروی بندر جده در عربستان سعودی خبر داد. این حمله دقیقا در زمانی صورت می‌گرفت که نخست وزیران عراق و پاکستان خبر از رایزنی‌های خود برای کم کردن تنش در منطقه داده و همچنین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از علاقه خود برای مذاکره با تهران سخن به میان آورده بود.

آنچه از حمله به سابیتی آن هم در زمانی که دو دیدار مهم در حال شکل گرفتن بوده و می‌توانسته نقطه عطفی در روابط ایران با همسایگان باشد، نشان‌دهنده وجود بازیگری ثالث است که از  روند جاری ناراضی بوده و تلاشش را می‌کند تا با اقدامات خرابکارانه میز مذاکره را بر هم بریزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала