نابودی برجام به افزایش تنش ها منجر خواهد شد

© AP Photo / Vahid Salemiنابودی برجام به افزایش تنش ها منجر خواهد شد
نابودی برجام به افزایش تنش ها منجر خواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
والنتینا ماتیوینکو، رئیس شورای فدراسیون، روز دوشنبه در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفت: روسیه طرفدار حفظ توافق نامه هسته ای ایران است، نابودی این توافق نامه منجر به تشدید بیشتر تنش در منطقه خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، در جریان 14 – مین اجلاس جهانی بین مجالس، رئیس شورای فدراسیون روسیه و رئیس مجلس ایران با هم دیدار کردند. برنامه هسته ای ایران، از موضوغات مورد مذاکره بین علی لاریجانی و والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه بود.

پیشنهادات روسیه برای تثبیت وضعیت برجام - اسپوتنیک ایران
پیشنهادات روسیه برای تثبیت وضعیت برجام

سناتور روسیه گفت: "  دلیلی برای خروج از این معاهده  وجود ندارد، زیرا ایران تمام الزامات توافق را به خوبی رعایت کرده است و این موضوع توسط کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز که برای بازرسی در ایران حضور داشتند تأیید شده است."

وی تاکید کرد : " تخریب برجام منجر به تشدید تنش در منطقه خواهد شد و  روسیه مخالف از بین رفتن توافق با ایران است. به گفته وی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تماس با رئیس جمهور آمریكا و رهبران اروپایی،  همه را دعوت کرده تا  توافق هسته ای با ایران حفظ شود و همه چیز را از طریق گفتگو مذکره حل و فصل شود.

در اواسط سال 2015، شش (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه) و ایران از دستیابی به یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تنظیم شده بود. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده اعلام کرد که به طور یکجانبه از توافق خارج می شود و پس از آن بازگشت همه تحریم های سختگیرانه علیه ایران را اعلام نمود.

در مقابل، ایرلان نیز برای اولین بار، در سالگرد خروج آمریكا از توافقنامه برنامه هسته ای ایران تعدادی از محدودیتهای هسته ای را كنار گذاشت، واشنگتن در 8 مه 2018 از توافق خارج شد و تهران دقیقا یك سال بعد پاسخ داد كه آن را "صبر استراتژیك " نامید. امتناع از تحقق تعدادی از بند های برجام در مورد برنامه هسته ای ایران در مرحله اول مربوط به ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود. پس از آن، مقامات تهران از مرحله دوم کاهش تعهدات در قالب توافق هسته ای خبر دادند و گفتند که ایران اورانیوم را در سطح مورد نیاز کشور غنی می کند. در مرحله سوم که از 6 سپتامبر آغاز شد: ایران اعلام كرد كه تحقیقات هسته ای و توسعه ای خود را بدون محدودیت ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала