برنده جایزه صلح نوبل مشخص شد

© AP Photo / Fernando Vergaraبرنده جایزه صلح نوبل مشخص شد
برنده جایزه صلح نوبل مشخص شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جایزه صلح نوبل سال 2019 به آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، کمیته نروژی برگزار کننده مراسم نوبل این جایزه را به پاس تلاش‌های نخست وزیر اتیوپی برای دستیابی به صلح و همکاری بین‌المللی و به ویژه به دلیل ابتکار قاطعانه و سرنوشت‌ساز وی برای حل مناقشه مرزی با کشور همسایه اریتره به وی اعطا کرد.

اتیوپی و اریتره در ژوئن سال 2018 میلادی - بعد از سالها خصومت و یک جنگ خونین از سال 1998 تا 2002 میلادی- روابط خود را از سرگرفتند.

وی 100 روز اول نخست وزیری خود را صرف برطرف کردن وضعیت اضطراری کشور، اعطای عفو به هزاران زندانی سیاسی، متوقف کردن سانسور رسانه‌ها، قانونی کردن گروه‌های غیرقانونی مخالف، عزل رهبران نظامی و غیرنظامی مشکوک به فساد و افزایش چشمگیر تأثیر نفوذ زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی اتیوپی کرد. وی همچنین متعهد شده است که با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، دموکراسی را تقویت کند.

ارزش جایزه صلح نوبل حدود 900 هزار دلار است که در روز دهم دسامبر در شهر اوسلو به نخست وزیر اتیوپی تقدیم خواهد شد.

جایزه صلح نوبل هر ساله در شهر اسلو، در حضور پادشاه نروژ و در سالگرد مرگ نوبل در 10 دسامبر ارائه شده، و تنها جایزهٔ نوبلی است که در استکهلم داده نمی‌شود. بر خلاف دیگر جایزه‌ها، برنده جایزه صلح نوبل گاهی اوقات به یک سازمان (مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تنها دریافت‌کننده سه جایزه) به جای یک فرد تعلق می‌گیرد.

کمیته نروژی نوبل هر ساله جایزه صلح نوبل را به شخصی که بیشترین یا بهترین کار را برای دوستی بین ملت‌ها، به وسیلهٔ لغو یا کاهش ارتش‌های دائمی و برگزاری و ترویج کنگره‌های صلح انجام داده، اهدا می‌کند.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزهٔ نوبل است که در آن برندهٔ جایزه یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی متفاوت در هر سال را دریافت می‌کند. همان‌طور که در وصیت‌نامه نوبل نوشته شده‌است، این جایزه می‌بایست توسط کمیته نروژی نوبل، اداره و توسط کمیته‌ای از پنج نفر به انتخاب پارلمان نروژ اعطا شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала