ظریف: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش ظریف به حمله تروریستی در اهواز
واکنش ظریف به حمله تروریستی در اهواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران از ارائه پیشنهادات کشورش به ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی در منطقه خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "تی‌آر‌تی" اظهار داشت: هر چند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید. ما گزینه‌های بهتری داریم و گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم.

عملیات ترکیه در شمال سوریه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چگونگی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه + داده نمایی

وزیر امور خارجه ایران در توضیح گزینه‌های پیشنهادی ایران گفت: توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم بیاوریم و اداره امنیت مرز‌ها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم. این راهکار بهتری برای دست یافتن به امنیت است.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه خواسته ایران در سوریه چیست، بیان داشت: من ۶ سال پیش زمانی که وزیر امور خارجه شدم، در کرانه رودخانه "ایست ریور" نیویورک با وزیر امور خارجه پیشین ترکیه، احمد داوداوغلو قدم می‌زدم و همانجا یک طرح صلح چهار مرحله‌ای پیشنهاد دادم که متشکل از آتش‌بس فوری، تشکیل یک دولت فراگیر، گفتگوی سوری-سوری و انتخابات بود. حالا هم خواسته ما گفتگوی سوری-سوری، بازبینی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ است که زمان قانونی انتخابات بعدی رییس جمهوری سوریه است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز 9 اکتبر از آغاز عملیات نظامی "چشمه صلح" در شمال سوریه خبر داد. به گفته اردوغان این عملیات علیه حزب کارگران کردستان و داعش انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала