گزارش و تحلیل

جذابیت زنان ایرانی تعیین کننده است... فیفا

© Sputnik / Mikhail Serbin /  مراجعه به بانک تصاویر جذابیت زنان ایرانی تعیین کننده است... فیفا
جذابیت زنان ایرانی تعیین کننده است... فیفا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا شما به تماشای پخش برنامه های بزرگترین تورنمنت های فوتبال می نشینید؟

این موضوع از این منظر برای من جالب نیست که بحث کنم مسی بهتر است یا رونالدو یا اینکه آیا سیستم کمک داور ویدئویی اصلا لازم است یا نه واینکه سردار آزمون آخر سر به تیم های برتر اروپایی خواهد رفت؟

اگر خوب دقت بکنید شاید متوجه بشوید که امروز ۹۹ درصد مدت زمان پخش را رنگ سبز به خودش اختصاص داده است. شما در مقابلتان چمن می بینید و آنچه که در آن اتفاق می افتد. در واقع این یک بازی فوتبال است نه چیزی بیشتر.  همین چند وقت پیش بود که به طور مثال مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان برگزار شد و تصاویری واقعا منحصر به فرد پخش شد: هزار طرفدار فوتبال ایرانی و مهم تر از همه طرفداران زن که نگران بازی تیم شان در مقابل تیم کریستیانو رونالدو یعنی پرتغال بودند.

حالا چنین چیزی نمی بینی.  

در ژوئیه سال ۲۰۱۸ فدریکو آدیکی رئیس بخش توسعه پایدار اجتماعی و فرهنگی فیفا بیان داشت که فدراسیون مذاکراتی را با شرکت های تلویزیونی بزرگ جهان انجام می دهند و همچنین  به کارمندان بخش تولید پخش و محتوای ویدئویی خود دستور می دهد که در آینده در زمان پخش روی صفحه نمایش صحنه های کمتری از تماشاچیان جذاب در ورزشگاه پخش شود. وی دلیل این کار را مبارزه با سکسیسم خواند. کارشناسان بین المللی در زمینه مبارزه با تبعیض در پایان مسابقات جام جهانی سال ۲۰۱۸ آنرا مشکلی بزرگتر حتی نسبت به نژاد پرستی خواندند.  

ورود جاسوسان فیفا به پایتخت ایران ! - اسپوتنیک ایران
انتظار فدراسیون بین المللی فوتبال از جمهوری اسلامی

شرکت های پخش در کل جهان در تقابل با تاثیرگذارترین ساختار فوتبالی قرار نگرفتند و «قوانین بازی» دیکته شده آنرا پذیرفتند. اینجا مسئله فقط در اعتقادات اخلاقی خلاصه نمی شود. قراردادهای گرانقیمت با فیفا برای نمایش بازی های جام جهانی ، رتبه بندی های بی سابقه ای را وعده می دهند، پس آنها با خودشان فکر کردند که بگذارید تصاویر «تازه تر» باشند.  

نقشه جدید تحولی را در مسابقه ای قابل توجه به وجود آورد. اول ژوئن سال ۲۰۱۹ بهترین تیم اروپا مشخص شد. فینال لیگ قهرمانان: لیورپول در مقابل تاتنهام که بازی کاملا خسته کننده بود. دوستداران فوتبال در پایان بازی در شبکه های اجتماعی نه درباره جریان بازی و نه نتیجه آن را بحث می کردند بلکه موضوع صحبتشان این بود که بازی برای چند دقیقه متوقف شد، چند دقیقه ای که پخش نشد .  کینسی ولانسکی مدل آمریکایی بلوند با لباس شنای سیاهش به زمین بازی دوید. به نظر می رسید که مسائل حاشیه فوتبالی (یا کلا غیر فوتبالی) از خود بازی فوتبال جذاب ترند. در عین حال یوفا ( اتحادیه فوتبال اروپا) که حق و حقوقی در این مسابقه داشت و از بهانه فیفا پیروی می کرد به ببینندگان اجازه نداد که این زن را تماشا کنند.

اما فیفا امروز از کل جهان می خواهد که  زن ها را در ورزشگاه های ایران ببینند. بدیهی است نه از طریق پخش بلکه با ایجاد جنجال در رسانه ها مبنی بر اینکه به هواداران زن اجازه حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بین ایران و کامبوج داده شود. حتی در خصوص ماموریت هیات فدراسیون بین المللی فوتبال به جمهوری اسلامی خبر داده شد. شک و تردیدی نیست که موضوعات جذاب و تحسین برانگیز برای اعضای آن وجود خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала