ابتکار صلح هرمز نیازمند اجماع در همه سطوح است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ابتکار صلح هرمز نیازمند اجماع در همه سطوح است
ابتکار صلح هرمز نیازمند اجماع در همه سطوح است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواستار آن شد که از طریق سازماندهی جلسات بیشتری میان کارشناسان، بخش خصوصی و دولت ها در همه سطوح ، در همه جزئیات طرح صلح هرمز توافق حاصل شود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظربف، وزیر خارجه ایران، در مقاله خود برای Financial Times نوشت: "ما باید در مورد سطوح مختلف و جزئیات طرح صلح هرمز به اجماع برسیم و سپس با هم شروع به اجرای آن کنیم. ایران پیشنهاد می کند که اتاق های تفکر ایجاد شود و با ترتیب دادن جلسات بین کارشناسان، بخش خصوصی ، مقامات ارشد، وزرا و روسای کشورها، در مورد اهداف مشترک بحث و بررسی انجام شود.

سید عباس موسوی - اسپوتنیک ایران
طرح صلح هرمز رونمایی می شود

به گفته ظریف، این جلسات می تواند به تدوین یک رویکرد جمعی برای روبرو شدن با فرصت ها و چالش ها، از جمله امنیت انرژی و آزادی ناوبری برای همه، کمک کند.

وی تاکید کرد: "ما همچنین باید پروسه كنترل تسلیحات را تدوین کرده و امنیت را تقویت كنیم، منطقه ای عاری از سلاح های كشتار جمعی را ایجاد كنیم و از درگیری های منطقه جلوگیری نماییم. می توانیم با امضای پیمان كشورهای جامعه هرمز در مورد عدم مداخله و عدم تجاوز کار را شروع کنیم. "

وزیر امور خارجه ایران افزود: "من از همكاران خود در رهبری سایر كشورهای منطقه و همچنین از محافل دانشگاهی و دیپلماتیک می خواهم كه برای توسعه مفهوم صلح، امنیت، ثبات و شکوفایی به ما بپیوندند."

بریتانیا به ائتلاف آمریکا برای گشت زنی در خلیج فارس پیوست - اسپوتنیک ایران
بریتانیا به ائتلاف آمریکا برای گشت زنی در خلیج فارس پیوست

لازم به ذکر است که تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس از 19 ژوئیه و پس از آن آغاز شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را در آبهای سرزمینی ایران توقیف نمود و متعاقباً آن را به بندر بندرعباس اسکورت کرد. که در واقع  پاسخ مقامات ایرانی به توقیف نفتکش ایرانی توسط مقامات جبل الطارق انگلیس بود.

پس ازآن بود که ایالات متحده اظهار داشت كه یک ائتلاف بین المللی برای گشت زنی در نزدیكی ایران و یمن ایجاد خواهد كرد. انگلیس همچنین قصد خود را برای ایجاد یک مأموریت اروپایی برای محافظت از کشتی های تجاری در تنگه هرمز اعلام کرد. بعداً انگلیس نیز توافق کرد که به ائتلاف مورد نظر ایالات متحده بپیوندد.

در همین زمینه، رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، در برابر تلاش های ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف برای تأمین امنیت در آبها در نزدیکی ایران، در واقع گزینه ای را برای ایجاد یک ائتلاف منطقه ای به نام " ائتلاف امید" پیشنهاد داد که با پیوستن به "طرح صلح هرمز" میسر خواهد شد.

بر اساس آنچه رئیس جمهور ایران اعلام کرد، ائتلاف بر مبنای اصول احترام متقابل، برابری، گفتگو، احترام به تمامیت ارضی، حل و فصل مسالمت آمیز همه تضادها و همچنین بر اساس اصل "عدم تجاوز و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر عمل خواهد کرد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала