تقاضای آزادی فوری روزنامه نگار روس در ایران

© Photo / Facebook/Yulia Yuzikتقاضای آزادی فوری روزنامه نگار روس در ایران
تقاضای آزادی فوری روزنامه نگار روس در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان بین المللی"گزارشگران بدون مرز" خواستار آزادی فوری یولیا یوزیک، روزنامه نگار روس بازداشت شده در ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در اعلامیه گزارشگران بدون مرز اعلام شده است.

این سازمان بین المللی در رابطه با اظهارات علی ربیعی، سخنگوی رسمی دولت ایران در روز 7 اکتبر که ضمن تکذیب  شایعه بازداشت یولیا یوزیک به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، اعلام کرده روزنامه نگار روس به خاطر "مسائل روادیدی"  دستگیر شده، خاطرنشان می سازد":مسائل روادیدی نمی توانند بازداشت روزنامه نگار روس را توجیه کنند".

یوهان بیر، رئیس شعبه اروپای شرقی و آسیای مرکزی سازمان بین المللی "گزارشگران بدون مرز" اعلام کرد:"ما مقامات ایران را به آزادی فوری یولیا یوزیک فرا می خوانیم".

روز چهارشنبه در مسکو ، در نزدیکی سفارت ایران در مرکز مسکو ، تجمعی با هدف آزادی یوزیک برنامه ریزی شده است.

روز سه شنبه ، میخائیل فدوتوف رئیس شورای ریاست جمهوری روسیه خطاب به مهدی سنایی ، سفیر ایران در فدراسیون روسیه ، به خاطر سرنوشت روزنامه نگار روس یولیا یوزیک" ابراز نگرانی جدی نمود.

وی خواستار آن شد که یوزیک فوراً آزاد شده و به روسیه برگردد ، دولت ایران اجازه دسترسی کامل کنسولی سفارت روسیه به وی را بدهد ، او با خانواده و دوستان تماس داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران بلافاصله  دلایل بازداشت یولیا را توضیح دهد".

پیش از این، میخائیل فدوتوف رئیس شورای ریاست جمهوری برای توسعه جامعه مدنی و حقوق بشر در رابطه با بازداشت یولیا یوزیک شهروند روس در تهران با ارسال درخواستی به سفیر ایران در روسیه از او خواست تا علت بازداشت این روزنامه نگارروس را روشن سازد.

یولیا یوزیک که روز 29 سپتامبر با دعوتنامه خصوصی وارد تهران شده بود، روز 2 اکتبر در هتل محل اقامت خود توسط ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد.

ابتدا باریس وویتسکزوفسکی، شوهر سابق روزنامه نگار روس در فیسبوک از بازداشت وی خبرداده بود.

وی خاطرنشان کرد که یولیا یوزیک محاکمه شده و خطر ده سال حبس این خانم خبرنگار را تهدید می کند.

باریس وویتسکزوفسکی افزود این خانم چند سال قبل به عنوان خبرنگار در ایران کار می کرد و حالا با دعوتنامه به این کشور بازگشته بود. در فرودگاه گذرنامه وی را گرفته و قول دادند آنرا هنگام خروج از کشور بازگردانند اما دیرتر ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خانم خبرنگار روس را با شکستن در اتاقش در هتل بازداشت کردند.

یادآور می شود یولیا یوزیک نویسنده یک کتاب جنجالی درباره سرگذشت تروریست های انتحاری زن است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала