بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

© Sputnik / Alex MacNaughtonبیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در سوریه
بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا خواستار توقف "اقدام نظامی یک جانبه" ترکیه در شمال شرقی سوریه شد.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه‌ای كه روز چهارشنبه به نمایندگی از اتحادیه اروپا توسط فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صادر شد، این اتحادیه از ترکیه خواست تا "اقدام نظامی یک جانبه" در شمال شرقی سوریه را متوقف كند زیرا كه ثبات در منطقه و چشم انداز گفتگوی سیاسی را تضعیف می‌‍كند.

در این بیانیه آمده است: "با توجه به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، اتحادیه اروپا تأکید می‌كند كه راه حل پایدار برای مناقشه سوریه با ابزار نظامی حاصل نمی شود. اتحادیه اروپا از ترکیه می خواهد كه به اقدامات نظامی یك جانبه خود پایان دهد."

واکنش‌های جهانی به آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
واکنش‌های جهانی به آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه

در ادامه بیانیه موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا بر این باور است که "از سرگیری درگیری‌های مسلحانه در شمال شرقی سوریه منجر به تضعیف بیشتر ثبات در سراسر منطقه می‌شود و رنج غیرنظامیان را تشدید می‌کند." علاوه بر این، "چشم انداز روند سیاسی به رهبری سازمان ملل برای دستیابی به صلح در سوریه را پیچیده خواهد نمود".

اتحادیه اروپا همچنین بر این باور است که "اقدامات یک جانبه ترکیه پیشرفت های صورت گرفته توسط نیروهای ائتلاف جهانی، که ترکیه نیز عضو آن است را برای شکست داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) به خطر می‌اندازد."

علاوه بر این، اتحادیه اروپا "بعید" می داند که "منطقه امنیتی" پیش بینی شده توسط ترکیه در شمال شرقی سوریه معیارهای بین المللی برای بازگشت پناهندگان را برآورده سازد.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آغاز عملیات نیروهای مسلح کشور "چشمه صلح" در شمال سوریه، علیه حزب کارگران کردستان (ممنوع در ترکیه) و گروه تروریستی داعش (ممنوع در روسیه) خبر داده بود. اهداف اصلی این عملیات ترکیه، که آنکارا از بهار در حال برنامه ریزی آن است، پاک کردن منطقه مرزی از نیروهای مسلح کرد و ایجاد منطقه امن برای اسکان پناهندگان سوری که در ترکیه حضور اعلام شده است. آنکارا پیشتر اعلام کرده بود که 4 میلیون پناهنده دارد و نمی تواند بی وقفه از آنها پشتیبانی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала