گزارش و تحلیل

ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر توافق عدم تجاوز بین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس
توافق عدم تجاوز بین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه اسرائیل درصدد است که توافقی را با عنوان "عدم تجاوز" با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به امضاء برساند.

اسپوتنیک - یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که این کشور قصد دارد توافقی با عنوان "عدم تجاوز" با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به امضاء برساند.

کاتص تاکید کرد که این توافق می تواند باعث همکاری بیشتر کشورهایی شود که ایران را دشمن خود می دانند.

یسرائیل کاتس وزیر امور خارجه اسرائیل - اسپوتنیک ایران
ایده اسرائیل برای امضای توافق جدید با کشورهای حاشیه خلیج فارس

وزیر خارجه اسرائیل همچنین افزود که درباره پیش نویس این طرح با همکاران خود از کشورهای عربی گفتگو کرده و نسخه ای از آن را به نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه ارائه داده است.

ولادیمیر ایلیچ مسامد، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ایران و ایران شناس در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

اسرائیل به صورت رسمی ایران را به عنوان دشمن خود می داند.  ایران به صورت مسمتر بیانیه هایی را علیه اسرائیل اعلام می کند. بیانیه هایی از سوی رهبر ایران، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، وزیر امور خارجه و فرماندهان سپاه پاسداران ایران که تهران، اسرائیل را دشمن واقعی خود می داند و به همین دلیل اسرائیل ملزم است اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

از آنجایی که اسرائیل در خاورمیانه با هیچیک از کشورهای عربی به جزء اردن و مصر روابطی ندارد و روابط اسرائیل با اردن و مصر نیز روابط چندان نزدیک و گرمی نیست. از اینرو اسرائیل طی سال های اخیر تلاش می کند تا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همانند بحرین و امارات که روابط خوبی با ایران ندارند، رابطه برقرار کند. اسرائیل معتقد است ارتباط با این کشور می تواند یک ائتلاف در خاورمیانه در مقابل ایران ایجاد کند. از سوی دیگر ایران با کشورهای به طور مثال عربستان و امارات روابط خوبی ندارند. به همین دلیل اسرائیل تلاش خود را انجام می دهد و اظهار نظر در خصوص اینکه آیا اسرائیل در این زمینه به موفقیت دست پیدا می کند، سخت است. این راه  جدیدی است که طی چند سال اخیر آغاز شده و تا حدودی درک مشترکی بین اسرائیل و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بوجود آمده است و وزیر امور خارجه اسرائیل  به امارات سفر کرد که تعاملات بسیاری نه تنها بین این دو کشور بلکه سایر کشورهای حوزه خلیج وجود دارد. همچنین اسرائیل به اندازه کافی در زمینه سیاسی با عربستان سعودی تعاملات خوبی دارد که در سال 2002 با عنوان طرح صلح اتحادیه عرب ارائه شد.

از اینرو اسرائیل معتقد است که تشکیل این ائتلاف ممکن است به تامین امنیت خاورمیانه کمک کند، البته این موضوع روشن است که کشورهایی که اسرائیل برای این توافق برای عدم حمله در نظر گرفته شده اند، کشورهای قدرتمندی نیستند، اما برای اسرائیل حمایت های سیاسی مهم است و نه حمایت های نظامی، به این دلیل که اسرائیل نیروی نظامی این کشور را به اندازه کافی قدرتمند می داند و برای اسرائیل دید سیاسی این کشورها اهمیت دارد.

اگر تشکیل این ائتلاف با موفقیت صورت بگیرد، می توان گفت اسرائیل به آنچه که می خواسته، برای مقابله با ایران در خاورمیانه دست یافته است.

آخرین بیانیه فرمانده سپاه پاسداران ایران که اعلام کرده بود ما وارد مرحله نابودی اسرائیل می شویم، اسرائیل را ملزم می کند که هر چه سریعتر به توافقات این چنینی دست یابد.

ایران در صورت این توافق، قاعدتا خوشحال نخواهد شد و اکنش خوبی نخواهد داشت و ایران معتقد است که کشورهای عربی خاورمیانه نباید با اسرائیل روابط برقرار کنند و از این این توافق استقبال نخواهد کرد.

به این موضوع نیز باید اشاره کرد کشورهایی که اسرائیل قصد دارد با آنها این توافقنامه را به امضاء برساند، کشورهایی هستند که روابط خوبی با ایران ندارند و این ضرب المثل ساده که "دشمن، دشمن من، دوست من است" در وضعیت کنونی به درستی دیده می شود.

به همین دلیل ایران نباید از این موضوع خوشحال باشد و این موضوع را درک می کنند که هر چه مشکلات ادامه یابد، وضعیت وخیم تر خواهد شد. روابط ایران و عربستان تقریبا طی 10 سال اخیر در بحران قرار دارد. از اینرو کشورهایی منطقه بیشتر به سمت غرب گرایش و تقریبا همگی روابط خوبی با آمریکا دارند، می توانند متحدان اسرائیل باشند و اسرائیل نیز تلاش می کند با آنها ارتباط برقرار کند.

ما نمی توانیم بگوییم که این توافق به طور قطع به امضاء خواهد رسید، در اسرائیل نیز شک و تردید فراوانی در خصوص امضاء این توافق وجود دارد، به دلیل اینکه این کشورها نیز در هر صورت جزئی از جهان اسلام هستند و ممکن برای همچین اقدامی هنوز آماده نباشند. اما در هر صورت اگر این کشورها ابراز علاقه از خود نشان دهند، برای اسرائیل یک پیروزی محسوب می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала