عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه در دنیا

© AFP 2023 / Fayez Nureldineعربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه در دنیا
عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه در دنیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه گاردین مدعی شد که عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده سلاح در دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی مدعی شد که از زمان آغاز حضور عربستان سعودی در جنگ یمن در سال 2015 میلادی، این کشور به بزرگترین وارد کننده اسلحه در دنیا تبدیل شده است.

هدف قرار دادن عربستان حق یمنی‌ها بود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هدف قرار دادن عربستان حق یمنی‌ها بود

در ادامه این گزارش آمده است که عربستان به دلیل درگیری در جنگ یمن در سال 2014 میلادی حدود 70 میلیارد دلار صرف خرید سلاح کرده است که این میزان حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

به نوشته گاردین، آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح به عربستان به شمار می‌رود به گونه‌ای که از سال 2014 الی 2018 میلادی حدود 70 درصد از بازار سلاح عربستان در اختیار آمریکا بوده است.

مناقشات نظامی و سیاسی در یمن میان دولت و مبارزان حوثی از جنبش شیعه "انصار الله" از سال 2014 ادامه دارد. از مارس 2015، ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از دولت یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد قبول جامعه بین المللی حمایت می کند. در دسامبر 2018، طرفین درگیری در یمن برای اولین بار در طی چند سال، تحت حمایت سازمان ملل متحد در سوئد پای میز مذاکره نشستند. طی این نشست تعدادی موافقتنامه مهم، به ویژه در مورد مبادله زندانیان، آتش بس در شهر بندری حدیده در کنار دریای سرخ و تحت کنترل سازمان ملل درآمدن این شهر حاصل شد. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند ، پشتیبانی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала