گزارش و تحلیل

ریشه کنی سرخک در ایران

© REUTERS / Lindsey Wassonریشه کنی سرخک در ایران
ریشه کنی سرخک در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران موفق به کسب گواهی ریشه کنی بیماری سرخک از سازمان جهانی بهداشت شده است.

علم دامپزشکی در سراسر جهان تقریبا با شروع بشریت فعال شد، چرا که بشر از آغاز پیدایش با حیوانات تعامل مستقیم داشته چه زمانیکه آنها را شکار می کرده و از گوشت حیوانات تغذیه می کرده چه اکنون که از فرآورده های دامی، گوشت و خدمات حیوانات استفاده می کند؛ علم دامپزشکی در ایران که به بیطار معروف بوده تا جایی کهن است که در لوح حمورابی نیز از آن یاد شده.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز دامپزشک اظهار داشت:

در 23 کشور شرق مدیترانه کشور ایران بسیار مسیر دشواری را در ریشه کنی بیماری ها پیش رو دارد؛ روز شنبه مطلع شدیم که گواهی ریشه کنی بیماری سرخک توسط سازمان جهانی بهداشت به ایران اعطا شده که برای ما مایه ی مسرت است، کشور آمریکا اکنون در باتلاق بیماری سرخک فرو رفته در حالیکه ایران با تلاش فراوان و شبانه روزی این بیماری را به طور کامل از کشور ریشه کن کرده، یکی از بحث های مهم برای پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر همکاری دو بخش بهداشت، درمان و دامپزشکی است.

فرودگاه بین المللی نیویورک - اسپوتنیک ایران
خطر ابتلا به سرخک در فرودگاه نیویورک

ما در رابطه با تامین سلامت غذا بدون همکاری دامپزشکان نا توان خواهیم بود، سو تغذیه امروزه بحثی جدی نه تنها در ایران بلکه در جهان است نه فقط به مفهوم کمبود غذا بلکه به مفهوم کمبود غذای سالم اینکه دامی که از گوشت آن تغذیه می شود از چه علوفه ای تغذیه کرده ،آیا اصلا از علوفه تغذیه کرده یا در زباله تغذیه شده، مصرف پسماند های دارو ها توسط دام ها از مشکلات غذای سالم است که گوشت، شیر و فرآورده های دام را آلوده می کند.

ایران سرزمینی است که به اندازه ی تنوع اقلیم تنوع بیماری دارد برای مثال سالک در اصفهان و یا بروسلا در برخی از استان های غربی کشور، ما در سال 97، 207500 آمار حیوان گزیدگی داشتیم که هر مورد آن حدود 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد و یا 5000 مورد سالک در سال 97 گزارش شده و دیدن این بیماری و زخم های آن روی صورت کودکان اصفهان برای شخص من به عنوان متولی نظام سلامت بسیار غم انگیز بود.

ما در رابطه با تب کریمه ی کنگو از روز شناسایی در ایران تا کنون 190 مورد آمار مرگ و میر داشتیم.

مدیریت این بیماری ها، مدیریت زنجیره ی غذا و مدیریت سلامت غذا تنها با تعامل دو طرفه ی دامپزشکان کشور با وزارت بهداشت و درمان امکان پذیر است.

وی در ادامه افزود:

انس الفت امروز جامعه ی ما با حیوانات از قدیم هم بوده، شاید در روزگاری مرغ و جوجه بوده و امروز دیگر حیوانات اما کم کم در حال تبدیل شدن به یک مشکل در نظام سلامت است، واقعیت های اجتمایی را نمی شود کتمان کرد و راه حل آن شیوه های پلیسی و جریمه نیست باید مردم را از برخی از خطرات آگاه کرد اینکه در این هم نشینی چه عوارضی وجود دارد این موضوع زمان طولانی است که به تاخیر افتاده.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با روز دامپزشک گفت:

مرگ و میر کودکان آمریکایی به علت بیماری آنفولانزا - اسپوتنیک ایران
مرگ و میر کودکان آمریکایی به علت بیماری آنفولانزا

سازمان دامپزشکی که متشکل از تمام بخش های دامپزشکی اعم از دانشگاه ها تا تشکل ها است مسئولیت های کم نظیری از سلامت غذا تا تجارت آن و اشتغال در این زمینه را بر عهده دارد که کیفیت انجام تمامی این مسئولیت ها به همکاری تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد.

دامپزشکی در اوج تحریم ها و جنگ اقتصادی با حمایت همه جانبه از تولید، آنرا رونق داد؛ همچنین توانستیم کرسی دبیر کلی سازمان جهانی بهداشت دام را کسب کنیم که باعث شد بسیاری از کشور ها خواستار امضای توافق نامه هایی با سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران باشند و تعدادی هم در ماه های گذشته انجام شده، در شرایط تحریم ها توانستیم مقاصد صادراتی جدیدی را برای تولید کنندگانمان تعیین کنیم، جنگ اقتصادی برای ما مزیت هم داشت و آن اتکا به تولید داخل بود؛ در این راستا تمام وابستگی کشور را به تولیدات واکسن ها، دارو، مواد بیولوژیک و ریز مغذی های خارجی قطع کردیم.

وی در ادامه افزود:

سازمان دامپزشکی کشور طی دو سال گذشته از چند بحران مهم سیل، زلزله، آنفولانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی و نداشتن بذر واکسن ها برای ایمن سازی حوزه ی دامی گذر کرده و با افتخار اعلام می کنم دامپزشکی کشور در سال ۹۸ جلو تر از بحران ها است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала