ایران و روسیه، دوست یا رقیب

© Photo / IRNAایران و روسیه، دوست یا رقیب!
ایران و روسیه، دوست یا رقیب!  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در صنعت گاز، تهران و مسکو هم رقیب وهم شریک یکدیگر هستند.

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه هفته انرژی در روسیه با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشسته است.

همکاری ایران و روسیه در زمینه صنعت گاز به چه پیشرفت هایی می رسد؟

به عقیده من یکی از مهمترین موضوعاتی که در نشست دیدارهای مقامات ایرانی و روسی برگزار شد، نکات مشترکی چون محیط زیستی، استفاده از تکنولوژی برای پیشبرد صنایع گاز است، که در مجموع به همکاری های ایران و روسیه بسیار کمک می کند. 

زنگنه: کشتی های ارواح وجود دارد  - اسپوتنیک ایران
زنگنه به اسپوتنیک: کشتی های ارواح وجود دارد

ایران و روسیه دو کشور بسیار قوی در زمینه صنعت گاز هستند. آیا تهران و مسکو در صنعت گاز "رقیب یا شریک" هستند؟

این موضوع منافاتی با یکدیگر ندارد، در واقع مهم این است که هر دو کشور در صنعت گاز برای جهان توانمند است، یک بخش از کشورها در صنعت گاز، تولید بسیار دارند و بخش دیگری از کشورهای جهان در این صنعت مصرف کننده می باشند. همانطور که ما برای تولید برخی محصولات به کشورهای دیگر نیازمند هستیم. در این راستا رقیب، دوست یا شریک بودن در صنعت گاز هیچ موضوعی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند.

دستور کار حیاتی و اساسی در میان جلسات بین مقامات ایران و روسیه در بخش گاز در هفته انرژی چه بوده است؟ 

هر دو کشور ایران و روسیه این توان را دارند که تولید را به حداکثر برسانند و استفاده حداکثری از صنعت گاز نمایند، استفاده ای با بهره وری بالا انجام دهند، استفاده ای که در آن مسائل و خطرات محیط زیستی کم باشد. استفاده ای که بتواند خیلی راحت این سوخت ارزان و قابل دسترس را جایگزین نماید. تا با ناهنجاری های زیست محیطی کمتر این سوخت را در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهد.

طرح خط لوله دریایی از خلیج فارس (ایران، پاکستان، هند) چطور این پروژه پیش می رود؟ چه مشکلاتی بر سر این پروژه وجود دارد؟

این موضوع فنی است و پیشرفت آن گاها بر می گردد به حوزه کشورهای تاثیر گذار بر این پروژه ، از سوی دیگر به کشورهایی که تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرند نیز بستگی دارد. در هر صورت تلاش ما بر این است که هر نوع محدودیتی که در فضای توسعه ای و چشم انداز آینده این صنعت یرایمان پیش می آید را حل و ادامه بدهیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала