آمریکایی ها احتمالا به برجام برمی گردند

CC0 / jensjunge / تمدید مدت دورکاری کارمندان دبیرخانه سازمان ملل
تمدید مدت دورکاری  کارمندان دبیرخانه سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت که مقاومت مردم ایران و اقدامات مثبت در منطقه احتمال بازگشت واشنگتن به برجام را تقویت می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دنیای اقتصاد، محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران بیان داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان این موضوع را اعلام کردند که مخالف ارتباط با سایرکشورهای جهان نیستند، در رابطه با بحث آمریکا نیز قبل از سفر رئیس‌جمهور به آمریکا تأکید داشتند که اگر آمریکا به برجام برگردد راه مذاکره در قالب ۱+۵ و صرفاً در خصوص مسائل هسته‌ای باز است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین نظام از سر تا ذیل، مخالف مذاکره با آمریکا در صورت بازگشت به برجام و رفع تمام تحریم‌های ناعادلانه، ظالمانه و غیرقانونی نیستند.

این مقام افزود: اروپایی‌ها سیاست هویچ و چماق را در نیویورک پیاده کردند، از یک‌سو چماق اطلاعیه سه کشور را در محکومیت حمله به آرامکو مطرح کردند و از طرفی دیگر خواهان تشکیل جلسات مسالمت‌آمیز بودند، حتی شاهد بودیم که بوریس جانسون تمام نظرات ترامپ درباره برجام را تایید می‌کرد و خواستار بیان موضوعات جدید در برجام بود، در واقع جانسون همان حرف‌های ترامپ را تکرار کرد.

وی خاطر نشان کرد که اروپایی‌ها در نیویورک به دنبال این بودند که روحانی را در معذوریت اخلاقی و دیپلماتیک قرار دهند و ادامه داد: سند با بندهای چهارگانه وجود داشته اما از آنجایی که اصول ما این بود که اول آمریکا به برجام برگردد بعد مذاکره انجام شود، روحانی سند را نپذیرفت، با شخصیت غیرقابل پیش‌بینی که از ترامپ سراغ داریم اگر قبل از مذاکره رفع تحریم‌ها و خواست‌های ایران را اعلام نمی‌کرد نمی‌توانستیم برای اتفاقات بعدی چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: عقلای جناح‌های سیاسی این موضع را دارند که اگر با فشار پای مذاکره برویم نتیجه‌ای جز ذلت نخواهد بود، بنابراین اگر مقاومت، وحدت و یکپارچگی داخل حفظ شود، آمریکا دیگر چیزی برای تحریم نخواهند داشت تا چند ماه آینده می‌بینند که نفوذ منطقه‌ای تقویت می‌شود و پالس‌های مثبتی به ایران برای برقراری ارتباط داده می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به پیش‌بینی برکناری بولتون، آینده برجام را پیش‌بینی کرد و ادامه داد: اگر وحدت ملی را حفظ کنیم احتمال آن وجود دارد که در سال ۹۹ آمریکایی‌ها به برجام برگردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала