گزارش و تحلیل

آماده باش نظامی و عدم توانایی کشورها برای حمله به ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آماده باش نظامی و عدم توانایی کشورها در حمله به ایران
آماده باش نظامی و عدم توانایی کشورها در حمله به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران از آماده باش نیروهای نظامی این کشور در ارتباط با حوادث عربستان خبر داد.

اسپوتنیک - حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص «بیانیه‌ مشترک سه کشور اروپایی (موسوم به تروئیکای اروپایی) با طرح این ادعا که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است، گفت: در شرایط کنونی، منطقه ما یک منطقه جنگی است؛ یعنی محل تراکم نیروهایی از کشورهای منطقه و کشورهای مختلف دنیاست. نقل و انتقال نیروها در منطقه طبیعی است و به همین دلیل دولت‌ها می‌توانند یک‌سری اسناد ادعایی و دروغین، شکل دهند و آمریکایی ها در راس شکل دادن سندهای دروغین هستند.

اعلام حالت آماده باش نظامی در ایران  - اسپوتنیک ایران
اعلام حالت آماده باش نظامی در ایران

وی همچنین اعلام کرده بود اسنادی مبنی بر اینکه ایران اقدامی علیه آرامکو انجام داه باشد، وجود ندارد و از زمانی که نیت شوم دشمن مشخص شد کشور به حالت آماده باش در آمد و همه شاهراه‌های زمینی، هوایی و دریایی تحت کنترل نیروهای نظامی در ایران است.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت.

آماده‌باش نیروهای ایران امر جدیدی نیست، سال‌هاست ایران با تهدیدات نظامی در همسایگی خود مواجه است و بسیار طبیعی ست که نیروهای کشور در چنین شرایطی در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند. باید توجه داشت آماده‌باش نیروهای نظامی در مرزهای یک کشور لزوماً به معنای حتمی بودن خطر جنگ نیست، بلکه این اقدامات می‌توانند جنبه بازدارندگی داشته باشند که با توجه به سابقه ایران در برخورد با همسایگان می‌تواند چنین ادعا کرد که قصد ایران از این اقدام صرفاً بازدارندگی و پیش‌گیری از ایجاد وضعیت تنش است.

نیروهای نظامی ایران در شرایطی قرار دارند که هیچ کشوری نمی‌تواند به‌طور گسترده با ایران وارد جنگ شود و ذکر این نکته بسیار مهم است که اگر کشوری توان حمله نظامی به ایران را داشت به‌ طورقطع این کار را انجام می‌داد. ولی مسئله مهم، خواست یا عدم خواست حمله نظامی به ایران نیست، بلکه مسئله، عدم توانایی کشورها در حمله نظامی به ایران است.

نظام سلطه جهانی ثابت کرده هرگاه ادعاهایی را علیه ایران مطرح می‌کند، مدرکی برای اثبات آن ارائه نمی‌کند. در مسئله آرامکو نیز چنین است. عربستان سعودی و ایالات‌متحده فشارها بر ایران را افزایش خواهند داد و ایران نیز مانند موارد مشابه به مقاومت خواهد پرداخت. اما مسئله این است که سیاست‌های کلی واشنگتن بر پایه فشار حداکثری بر ایران است و تهران نیز با این فشارها غریبه نیست. به نظر من ایران همچنان عقلانی و هوشیارانه با این اتهامات برخورد خواهد کرد تا از ایجاد تنش بیشتر در منطقه که سال‌ها گریبان گیر مردم خاورمیانه شده جلوگیری کند.

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثی ها یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع و دیگر مقامات ایران این اتهام را اکیدا رد کرده اند. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی برخی از ناظران می گویند خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала