نکات حیاتی در هنگام ترکیدن لاستیک خودرو +عکس

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر جاده سازی در روسیه
جاده سازی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آگهی از اقدامات لازم در مواجهه با خطر ترکیدن لاستیک خودرو در هنگام رانندگی، می‌تواند در کنترل خودرو و دفع خطرات احتمالی نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، در هنگام رانندگی خطرات مختلفی سرنشینان و خودرو را تهدید می‌کند؛ یکی از این خطرات می‌تواند ترکیدن لاستیک خودرو در حین رانندگی باشد که گاها به دلیل عدم تسلط در کنترل خودرو و واکنش‌های نادرست راننده، بسیار خطرناک بوده و عواقب جبران‌ناپذیر و تصادفات را به دنبال دارد.

View this post on Instagram

اگر#تایر خودرویتان#ترکید#ترمز نکنید در اغلب لحظات#ترسناک#رانندگی،مانند#ترکیدن_لاستیک،اغلب بدترین کار#کوبیدن روی#پدال_ترمز است.تصور کنید که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستید و ناگهان صدای#ترکیدن_تایر را می شنوید.خودرویتان تکانی می خورد انگار که روی یک#مین#کوچک رفته باشد و بعد به نظر می رسد خیلی زود کنترلش از دست شما خارج می شود. اگر از#غریزه پیروی کنید احتمالا#ترمز می کنید،اما غریزه در این مورد اشتباه می گوید.تایر ترکیده به بند کفشی می ماند که زیر پا گیر می کند و شما را به زمین می زند؛بنابراین ترمز کردن در آن#سرعت،یعنی چپ شدن#خودرو،غلت خوردن آن و برخورد با خودروهای دیگر. درست آن است کاری را کنید که شاید دیوانگی به نظر برسد:فشردن#پدال_گاز،اما نه با شدت،تنها دو یا سه بار، به صورت مقطع و نه چندان با فشار.خودرو کم کم مهار می شود و بعد فرصت دارید#با_احتیاط آن را به کناری بکشید.اگر#خوش_شانس باشید تایر ترکیده خود خودرو را متوقف می کند و نیازی به مهارت های#بدلکاری نیست. بفرست برای بقیه شاید جون یک نفر رو نجات دادی...

A post shared by @ nima.bina on

عبور از جسم تیز و برنده، استفاده بیش از حد و استاندارد نبودن لاستیک از دلایل اصلی ترکیدن لاستیک می‌باشد و یک راننده باید بداند اگر به هر دلیلی لاستیک خودرو دچار ترکیدگی شد به نکات زیر توجه داشته باشد تا بتواند کنترل خودرو را در دست گیرد و از خطرات احتمالی جلوگیری کند. در چنین حالتی اغلب بدترین کار کوبیدن روی پدال ترمز است و اگر راننده از غریزه پیروی کند احتمالا ترمز می‌کند که این اقدام کاملا اشتباه است و به بند کفشی می‌ماند که زیر پا گیر می‌کند و شخص را به زمین می‌اندازد. بنابراین ترمز کردن در این لحظه و با سرعت بالا سبب چپ شدن خودرو، غلت خوردن آن و برخورد با خودروهای دیگر می‌شود.

View this post on Instagram

A post shared by 22sharghi (@22sharghi) on

راننده جهت کنترل خودرو در هنگام ترکیدن لاستیک در حین حرکت، باید آرامش خود را حفظ کند تا بتواند شرایط را تحت کنترل خود درآورد. و هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخاند تا راحت‌تر بتواند خودرو را کنترل کند. ضمن اینکه فرمان را با دو دست نگه می‌دارد و روی مسیر پیش رو تمرکز می‌کند، با فشردن پدال گاز سعی می‌کند از انتقال قسمت اعظم وزن خودرو از عقب به لاستیک‌های جلویی جلوگیری کند. و اگر خودرو در حال منحرف شدن باشد، باید به جای برداشتن پا از روی پدال گاز، به آرامی و به صورت مقطع و نه چندان با فشار به آن ضربه زدند و گاز دهد.
در صورتی که لاستیک جلویی خوردو دچار ترکیدگی شود ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن خودرو و حرکت خودرو روی چرخ‌های جلویی می‌شود. بنابراین بهترین اقدام، خودداری از فشردن پدال ترمز و به آرامی ضربه زدن به پدال گاز می‌باشد تا فرصت مهار خودرو و کنار کشیدن آن به کنار جاده فراهم شود.

View this post on Instagram

A post shared by oمکانیک خودت باش Ⓜ️ (@mechanicyourself) on

کاربران دلایل ترکیدن لاستیک را بار غیرمجاز، عدم نگهداری صحیح و سرویس، منقضی شدن تاریخ استفاده و در نتیجه پوسیدگی و فرسودگی لاستیک می‌دانند. جمعی از کاربران نیز عنوان می‌کنند لازم است سازمان‌های متولی آموزش رانندگی، سیمیلاتور جامعی جهت آموزش همگان تهیه کنند و تمام موارد این چنینی را جهت آموزش ارائه دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала