وضعیت برجام برگشت ناپذیر به نظر نمی رسد، اما وعده های مربوط به تهران کافی نیست

CC0 / jensjunge / وضعیت برجام برگشت ناپذیر به نظر نمی رسد، اما وعده های مربوط به تهران کافی نیست
وضعیت برجام برگشت ناپذیر به نظر نمی رسد، اما وعده های مربوط به تهران کافی نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا مسئله و مشکل را در تهدیدات از سوی ایران نمی بیند تا در تحریم های وضع شده آمریکا علیه ایران.

به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کوزاچف رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون، گفت: وضعیت توافق هسته ای در ایران غیرقابل برگشت به نظر نمی رسد، تهران از داشتن تسلیحات اتمی به دور است و آماده مذاکره است.

کوزاچف روز جمعه به اینترفاکس گفت: حتی اکنون، ایران درهای مذاکرات را باز گذاشته و اوضاع برگشت ناپذیر به نظر نمی رسد. هنوز راه بسیار طولانی قبل از اینکه تهران واقعاً بر آستانه دستیابی به سلاح های هسته ای غلبه کند وجود دارد، اما مطمئناً تهران تنها از وعده های تو خالی راضی نخواهد شد.

بنابراین وی در مورد گزارشهای رسانه ای درباره از سرگیری غنی سازی اورانیوم توسط ایران با استفاده از مدلهای سانتریفیوژ توسعه یافته و برنامه ریزی برای راه اندازی دستگاههای حتی پیشرفته تر در آینده اظهار داشت، که باعث می شود ذخایر اورانیوم غنی شده کاهش یافته در چارچوب برنامه جامع اقدام جامع برجام در مورد برنامه هسته ای ایران به دوران پیش از توافق بازگردد.

به گفته سناتور، این یک واقعیت است که نمی تواند کسی را خوشحال کند، به ویژه نمایندگان قدرت هایی که به سختی برای به نتیجه رسیدن توافق هسته ای در سال 2015 تلاش کردند.

کوزاچف گفت: اما فراموش نکنیم که اقدامات تهران متقابل است، زیرا ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق خارج شد و این باعث تحولات بیشتر شد.

به عقیده وی، ایران را نمی توان سرزنش کرد و از این فرصت باید استفاده کرد تا بلافاصله به وضعیت موجود قبل از سال 2015 بازگردد.

این سناتور یادآور شد: در 8 ماه مه، یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام، ایران تعلیق قسمت اول تعهدات خود را اعلام کرد، در 7 ژوئیه، تهران به مرحله دوم رسید و شروع به غنی سازی اورانیوم بالاتر از 3.67٪ مشخص شده در این معامله کرد. در تاریخ 7 سپتامبر، ایران به مرحله سوم کاهش تعهدات تحت برجام رسید.

وی ادامه داد: و در همه مراحل، ایران فعالیت های دیپلماتیک بزرگی را انجام داد، به دنبال فراخوانی اول از همه از اروپایی ها، به دنبال راه هایی برای حفظ برجام حتی بدون مشارکت ایالات متحده بود. از سرگیری تحریم های آمریکا و محدودیت های شدید در فروش نفت، البته به تهران اجازه نمی داد که خود را محدود به وعده های خارج از کشور کند. اروپایی ها درباره یافتن راه های تجارت با ایران برخلاف تحریم های ایالات متحده برآمدند ولی تا حال حاضر نتیجه ای روی نداده است.

به گفته وی، این واقعیت که اروپا بیش از یک سال است که راه حل این مشکل را به خود جلب کرده است، بار دیگر تأیید می کند که در اروپا آنها تهدید هسته ای از ایران را مشکل بسیار کوچکتری در آینده مشاهده می کنند تا نسبت به تحریم های فعلی آمریکا، که شاید ممکن است شرکت های اروپایی تحت تنبیه و تحریم ههای آمریکا قرار گیرند.

کوزاچف معتقد است: این نشانگر آن است: معلوم می شود که حتی نزدیکترین متحدین واشنگتن، ایران را یک بازیگر جهانی مسئولیت پذیرتر از ایالات متحده می دانند، و ترس آنها از سلاح های هسته ای فرضی ایران همواره بیشتر بخاطر بازتاب و نشات از متحد خود آمریکا بوده است.

وی گفت: در این لحظه ، البته ، من می خواهم تمام آن ترس ها از سلاح های ایرانی را که ما به عنوان استدلال به نفع استقرار دفاع موشکی در اروپا ذکر کردیم به خاطر بیاورم: آنها می گویند، ظاهراً قضیه ایران است و نه روسیه، ما بیهوده نگران هستیم. و اکنون معلوم می شود.

این سناتور خاطر نشان کرد: اکنون معلوم می شود که خسارات مالی ناشی از یک متحد از ترسناک تر از دشمن هسته ای است.

به عقیده وی، اگر کشورهای غربی خواستار توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران هستند، همه چیز در دست آنهاست، نباید صرفا وعده وعید دهند بلکه باید اقدام جدی نیز انجام گیرد.

کوزاچف خلاصه کرد: این یک درس است: هیچ کس دیگر از جمله روسیه به حرف کشورهای غربی اعتماد نمی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала