فراخوان به مذاکرات بدون پیش شرط بین ایران و امریکا

CC BY 2.0 / IIP Photo Archive / United Nations General Assembly Hallفراخوان به مذاکرات بدون پیش شرط بین ایران و امریکا
فراخوان به مذاکرات بدون پیش شرط بین ایران و امریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنرانی خود در 74 ـ مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد گفتگوی بدون پیش شرط یگانه راه برای رفع تنش بین ایران و آمریکا است.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس گفت چنین مذاکراتی باید بدون مطرح شدن پیش شرط های به  دور از واقع یینی صورت بگیرد.

وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرد:" نکته دیگری که در نشست امروز با شرکت ایران، روسیه و چین بر آن تاکید کردیم اینست که ما می خواهیم به پیروی از معامله هسته ای با ایران و هدف جلوگیری از افتادن سلاح هسته ای به دست  ایران ادامه دهیم".

به عقیده هایکو ماس، برجام امنیت به وجود آورده و اساسی برای مذاکرات آتی با ایران است. وزیر آلمانی تاکید کرد از تهران انتظار دارد تعدات برجامی خود را رعایت کند.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنرانی  74 ـ مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام را شرط اساسی برای آغاز مذاکرات تهران با واشنگتن اعلام کرده بود.

روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان و سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران متشنج تر شده است. روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شده و ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کند. ترامپ هنگام خروج از برجام  اعلام کرد نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

لازم به ذکر است که یکسال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای مذکور، ایران اقدام به کاهش مرحله ای تعهداتش در قالب این توافق نموده است، از طرف دیگر تلاش های کشورهای باقی مانده در برجام تاکنون به نتیجه عملی نرسیده است، ایران بارها اعلام کرده در تنها در صورتی در برجام خواهد ماند که از مزیت های آن برای خود بهره مند شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала