آیا امید ایران استیضاح یا عدم انتخاب دوباره ترامپ است؟

© REUTERS / Jim Bourg آیا امید ایران استیضاح یا عدم انتخاب دوباره ترامپ است؟
آیا امید ایران استیضاح یا عدم انتخاب دوباره ترامپ است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: اینها مسائل داخلی آمریکاست.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک به سوال خبرنگار الجزیره که پرسید در مدتی که در امریکا بودید چقدر تحول سیاسی آمریکا را دنبال کردید پاسخ داد.

رئیس جمهور ایران در اینباره گفت:« مسائل سیاست  داخلی آمریکا برای ما اهمیت ندارد. بهترین آرزوی ما این است که دولت آمریکا سیاست های درست را انتخاب بکند. هر که هست، دمکرات، جمهوری خواه، آقای ترامپ یا هر کس دیگر، اگر آمریکا سیاستی به نفع صلح انتخاب کند، این به نفع همه است. نمی شود آمریکا مذاکره کند و بعد از دو سال بگوید این توافق را قبول ندارم. ما هفت کشور بودیم و مذاکره کردیم. این به توافق کسی نیست که اینچنینی نقض شود. خبرهای آنچه در امریکا هست را می بینیم اما اینها مسائل داخلی آمریکاست. برای ما اهمیت ندارد. مهم آن استکه آمریکا به تعهد اقلیمی و یونسکو و توافق هسته‌ای پایبند بماند.

ی در باره شرط مذاکره با آمریکا تئضیح داد: آنچه ما اعلام می‌کنیم سیاست ماست و آنچه می‌گوییم این است که آمریکا پیش شرطش را بردارد و او برای صحبت با ایران شرط کرده که باید تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر مردم وارد کند و بعد مذاکره کند. ما می‌گوییم این شرط غلط است و آمریکا باید دست از فشار منطقه بردارد و سیاست منطق و آنچه به نفع ملت آمریکا و جهان است را انتخاب کند. اگر این پیش‌شرط‌ها را بردارد امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد».

بعد از خروج آمریکا از برجام، بقیه اعضای این توافق جلسات مختلفی داشتند و به ما قول دادند می توانند برجام را ادامه دهند.

وی با تاکید به اینکه «علاقه نداشتیم برجام ضربه ببیند بنابراین حرف ها و طرح های مختلف طرف های باقی مانده در برجام را شنیدیم »، افزود: آنها طرح های مختلفی از جمله کار کردن از طریق بانک مرکزی، بعد از طریق سیستم اس پی وی و سپس هم از طریق اینستکس را مطرح کردند که متاسفانه هیچ کدام از این ها به مقام عمل نرسید و اروپا نتوانست اقدام عملی انجام دهد .

روحانی تاکید کرد: این امکان پذیر نیست که یک توافق چند جانبه وجود داشته باشد اما فقط ایران موظف باشد به تعهدات خود در قبال آن عمل کند.

شانسی برای استیضاح ترامپ وجود ندارد - اسپوتنیک ایران
شانسی برای استیضاح ترامپ وجود ندارد

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала