گزارش و تحلیل

تاثیر تبلیغات منفی بر صنعت گردشگری ایران

© Photo / Unsplash/ Mostafa Merajiتخت جمشید
تخت جمشید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گردشگری امروزه به یکی از مهمترین صنعت های جهان تبدیل شده به طوری که برخی کشور ها صنعت گردشگری را بزرگترین منبع درآمد خود می دانند.

به گزارش اسپوتنیک، صنعت گردشگری الزاما باعث رشد اقتصادی کشور میزبان می شود چرا که گردشگر مجبور است تا هزینه هایی اعم از خوراک و اقامت را در کشور مقصد انجام دهد، به همین دلیل به گردشگری صادرات نامرئی هم می گویند.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال 1980 هر ساله 27 سپتامبر مصادف با 5 مهر ماه را برای روز جهانی گردشگری جشن می گیرد.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با دکتر ولی تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتگو کرد، ایشان در رابطه با این روز و اهمیت گردشگری گفت:

امسال کشور ایران و هند میزبان مراسم روز جهانی گردشگری هستند، سه موضوع آموزش، مهارت و اشتغال به عنوان نقاط تمرکز سازمان جهانی گردشگری قرار داده شده است. در گردشگری ایران امسال با 7% الی 8% رشد گردشگر روبرو بودیم، می توان گفت در سطح جهانی از هر 10 شغل یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است و این آمار همچنان رو به رشد است.

 

ما در سال گذشته 7 میلیون و 800 هزار نفر گردشگر داشتیم که آمار خوبی است و این آمار امسال حدود 30% افزایش داشته است.

 

صنعت گردشگری صنعت به اصطلاح ترسویی است و با کوچکترین اتفاق سیاسی یا منطقه ای که رخ می دهد آمار رزرو ها کاهش می یابد که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران چه از بعد منطقه ای که در آن است و چه از بعد سیاست هایی که جهان به ویژه آمریکا در قبال ایران اتخاذ می کند، بسیار چالش بر انگیز است. مردم ایران هنوز برای رفتن به مناطقی از کشور تردید دارند پس نمی توان انتظار داشت گردشگران خارجی به آن مناطق بروند. بنابر این بخش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش بسیاری برای ساماندهی گردشگران داخلی هم دارد، این موضوع از لحاظ بخش اشتغال زایی هم به شدت مهم و موثر است.

امن ترین کشور جهان برای گردشگری - اسپوتنیک ایران
امن ترین کشورهای جهان برای گردشگری

این نکته را باید مد نظر داشت که کشور هایی که بیشترین گردشگر را در ۱۰ سال گذشته برای کشور ما داشته، بیشترین گردشگر را نیز از کشور ما پذیرفته اند. امنیت مقصد هم نکته ی بسیار مهمی است که همواره یکی از پارامترهای تعیین کننده بود. ما هم برای بالا بردن امنیت در کشور بسیار تلاش می کنیم، البته که در تمامی نقاط دنیا مشکلات مختلفی مانند دزدی، تصادف و سایر مسائل وجود دارد و غیر قابل اجتناب است، اما امنیت ایران در سطح جهانی بیش از این چنین اتفاقاتی مخدوش است که کاملا مشخص و عیان است که این موضوع در این سطح صحت ندارد.

© Sputnik / Arina Topolevaدریاچه مصنوعی شهدا خلیج فارس پارک چیتگر
تاثیر تبلیغات منفی بر صنعت گردشگری ایران - اسپوتنیک ایران
دریاچه مصنوعی شهدا خلیج فارس پارک چیتگر

دکتر ولی تیموری در رابطه با موضوع ایجاد مناطقی برای گردشگران خارجی که برخی قوانین در آنها رعایت نشود، بیان کرد:

جذابیت گردشگری در سراسر جهان به دلیل تفاوت فرهنگ ها و قوانین شکل گرفته، عموما برای دیدن همین تفاوت هاست که جذابیت مقاصد مختلف گردشگری شکل می گیرد، هیچ کجای دنیا هم توصیه نشده که برای ورود گردشگر باید از قوانین، مقررات و عرف های جامعه گذشت و هیچ دلیلی هم برای آن وجود ندارد. اخلاق گردشگری هم همین موضوع را توصیه می کند که باید به مقررات کشور مقصد احترام گذاشت. بنابر این ما هیچ قصدی نداریم که بخشی از کشور را خالی کنیم و از قوانین و مقررات خود چشم پوشی کنیم تا گردشگر بیاید.

© Sputnik / Arina Topolevaصنایع دستی ایران
تاثیر تبلیغات منفی بر صنعت گردشگری ایران - اسپوتنیک ایران
صنایع دستی ایران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با وجهه ی عمومی کشور ایران از نظر طبیعی در سطح جهانی توضیح داد:

از نظر من بزرگترین چالش صنعت گردشگری ما ناشناخته بودن یا همان اطلاع رسانی است. اگر گردشگر وارد شود زیر ساخت بوجود می آید اما برعکس آن امکان پذیر نیست، بهترین زیر ساخت ها هم در صورت نبودن متقاضی از بین خواهد رفت. این موضوع پذیرفته است که ما کم کاری کردیم و به دلیل موضع هایی که در قبال کشور ما در سطح جهانی اتخاذ می شود ایران و زیبایی های شگفت انگیز آن کمتر شناخته می شود. این موضوعات باعث شده گردشگرانی که به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند اول به دلیل اطلاع رسانی ضعیف در سطح جهانی ما را نمی بینند دوم به دلیل تبلیغات منفی شدید برای سفر به ایران تردید می کنند. ایران هراسی در سطح جهانی باید از بین برود و این مستلزم کمک تمامی نهاد هاست.

توریست خارجی در ایران - اسپوتنیک ایران
درآمد 180 هزار میلیارد تومانی گردشگری ایران

یکی از توافقات ما با وزارت امور خارجه این است که در سفارت کشورهایی که هدف گردشگری ما هستند یک میز گردشگری داشته باشیم تا به معرفی ایران بپردازیم، تمامی رایزنان فرهنگی قرار است پیش از اعزام به محل های ماموریتشان با بخش گردشگری جلسه داشته باشند تا محتوا و توضیحات لازم در اختیارشان قرار بگیرد. علاوه بر آن در داخل کشور ما پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم و برنامه های رسانه های داخلی مانند صدا و سیما در زمینه ی معرفی ایران بهبود خوبی داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала