برجام، وعده غذایی نیست که کسی از آن خوشش نیاید

© AFP 2023 / Atta Kenareبرجام، وعده غذایی نیست که کسی از آن خوشش نیایدروحانی: آمریکا قصد ناامن کردن ایران را دارد
برجام، وعده غذایی نیست که کسی از آن خوشش نیایدروحانی: آمریکا قصد ناامن کردن ایران را دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: ما علاقه نداشتیم که برجام ضربه‌ای ببیند و سخنان و طرح‌های مختلف طرف‌های باقیمانده در برجام را شنیدیم.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در پاسخ به سوالی در اینباره که آیا ایران به سایر اعضای برجام برای اجرای تعهدات مالی‌شان اعتماد دارد؟ تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام سایر اعضای این توافق جلسات مختلفی برگزار کردند و به ما قول دادند که می‌توانند برجام را ادامه دهند.

 ما علاقه نداشتیم که برجام ضربه‌ای ببیند و سخنان و طرح‌های مختلف طرف‌های باقیمانده در برجام را شنیدیم. آنها طرح‌های مختلفی از جمله کار کردن از طریق بانک مرکزی کشورها، بعد نیز spv و اینستکس را عنوان کردند ولی متاسفانه هیچ کدام از این‌ها به مقام عمل نرسید و اروپا نتوانسته اقدام عملی انجام دهد. امکان‌پذیر نیست که توافقی چندجانبه وجود داشته باشد ولی فقط ایران موظف به عمل به تعهداتش در قبال آن باشد.

پوتین: هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد - اسپوتنیک ایران
پوتین: هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد

برجام، وعده غذایی نیست که کسی از آن خوشش نیاید و چیز دیگری انتخاب کندرئیس‌جمهور ادامه داد: درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که ایران به تعهدات خودش عمل می‌کند، آقای ترامپ می‌گفت من از این توافق خوشم نمی‌آید؛ درحالی که برجام تعهد یک دولت است و یک غذای روزانه نیست که کسی از آن خوشش بیاید یا نیاید و یا اینکه بخواهد آن را عوض کرده و چیز دیگری انتخاب کند. برجام توافق چند ملت، 7 دولت و قطعنامه سازمان ملل است و آمریکا در دست‌یابی به هدف خود از این تحریم‌ها و فشارها که جدا کردن مردم ایران از نظام و دولت بود، ناموفق است.

ما معتقدیم برجام یک توافق حداکثری نیست اما اول باید برجام اجرا شود، اگر بخواهیم برای برجام قدم دیگری برداریم، این امکانپذیر است، اما راه آن این است که همه برجام را اجرا کنیم.

در باره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام اباید بگویم که ما این موضوع را رسما اعلام کرده‌ایم و در واقع سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی ما این بود که محدودیت‌هایی که در برجام برای تعداد سانتریفیوژهای ما در نظر گرفته شده بود را کنار بگذاریم و آن را به آژانس هم اعلام کردیم.

وی افزود: البته ما نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران را کم یا محدود نکرده‌ایم. آژانس به همان صورتی که از ابتدای برجام در ایران فعالیت می‌کرد کار خود را ادامه می‌دهد. ما برخی از تعهدات خود در برجام را کاهش داده‌ایم . هدف ما استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته ای است که قرار بود فعال شان کنیم و البته زمان فعال‌ کردن‌شان را در گام سوم جلو انداختیم و امروز نیز برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب می‌کنیم تا زمانی که زنجیره‌شان تکمیل شود فعالیت خود را آغاز کند.

ترامپ: ایران باید غنی سازی اورانیوم را فراموش کند - اسپوتنیک ایران
ترامپ: ایران باید غنی سازی اورانیوم را فراموش کند

رئیس جمهوری ایران افزود: اما در خصوص مساله موشکی، به نفع همه است که از ما در باره مساله موشکی سوال نکنند چون خیلی به ما بدهکار می شوند.

آمریکا و اروپایی ها آنقدر به منطقه موشک و سلاح فرستاده اند که ابتدا باید در باره آن توضیح دهند و آن را متوقف کنند. فروش سلاح‌های آمریکایی به منطقه، عدم توازن را در منطقه ایجاد کرده است.

چند ماه دیگر تحریم فروش سلاح از ما برداشته می شود و آنها همانطور که به کشورهای همسایه ما سلاح می فروشند باید به ما هم سلاح بفروشند و به همین دلیل بهتر است آنها در باره این مساله صحبت نکنند چون خیلی بدهکار می شوند اما در عین حال ما درباره سایر مسائل می توانیم با هم صحبت کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала