آمریکا اتحادیه اروپا را به بی فایده بودن برجام قانع کرده

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonآمریکا اتحادیه اروپا را به بی فایده بودن برجام قانع کرده
آمریکا اتحادیه اروپا را به بی فایده بودن برجام قانع کرده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پومپئو: آمریکا شرکای اروپایی اش را متقاعد کرده است که برجام چشم اندازی ندارد و اقدامات ایران صلح به خاورمیانه نمی آورد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فاکس نیوز، وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، در کنفرانس خبری ای که به همراه رئیس جمهور ایالات متحده داشت اذعان کرد که ما شرکای اروپایی خود را متقاعد کردیم که توافق هسته ای با ایران آینده روشنی ندارد، بدلیل اقدامات مخرب ایران در منطقه، صلح را به خاورمیانه نمی آورد.

منوچین - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا بدون اجازه آمریکا هیچ کاری نخواهد کرد

وزیر امور خارجه آمریکا، گفتگوهای سه روزه با شرکای اروپایی را سه روز بارور توصیف کرد و طی آن ایالات متحده با شرکای اروپایی خود درباره وضعیت اجرای برجام بحث و گفتگو کرد. ما می بینیم که چگونه اروپایی ها در ارتباط با حملات اخیر در عربستان سعودی در حال شکل گیری موضع هستند، ما توضیح می دهیم که ایران این کار را کرده است. اکنون آنها طرف ما را گرفته اند و می گویند برجام در قالب فعلی خود کار نخواهد کرد، مشکلات جهان را حل نمی کند و ایجاد ثبات در خاورمیانه نخواهد کرد.

به گفته وزیر امور خارجه، نمایندگان ایالات متحده همچنین جلسات غنی با متحدین خاورمیانه برگزار کردند. پمپئو گفت: ما گفتیم که می خواهیم با جمهوری اسلامی ایران یک توافق صلح آمیز برقرار کنیم و امیدواریم که چنین شود. در پایان، این به عهده ایران خواهد بود. به نظر وی، هیئت آمریکایی طی سه روز گذشته جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تحکیم کشورهای جهان در مورد برنامه ایران پیشرفت چشمگیری داشته است.

ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (روسیه، بریتانیا، چین، ایالات متحده، فرانسه و آلمان) در سال 2015، برجام را به توافق رساندند، که توسعه هسته ای تهران را در ازای رفع تحریم های سازمان ملل و اقدامات یکجانبه محدود کننده ایالات متحده و اتحادیه اروپا محدود کرد. ایران 15 سال متعهد شد كه اورانیوم را بیش از 3.67٪ غنی نكند و ذخایر غنی شده اورانیوم را در سطحی بیش از 300 كیلوگرم حفظ نكرده باشد، همچنین راكتورهای سنگین آب اضافی را نیز احداث نكند، آب سنگین زیادی را جمع نكند و از آن استفاده نكرده باشد.

در ماه مه سال 2018، ایالات متحده خروج خود از توافق هسته ای را اعلام کرد و تحریم های اقتصادی علیه ایران وضع کرد. دقیقاً یک سال بعد، در 8 مه 2019، رئیس جمهور ایران حسن روحانی اعلام کرد که تهران بخشی از تعهدات توافق هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورده. تا به امروز، مقامات ایران در حال حاضر به گام سوم رسیده اند و تعهدات خود را کاهش داده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала