گزارش و تحلیل

چطور یمنی ها اینقدر قدرت دارند؟

© AFP 2023 / Nabil Hassan چطور یمنی ها اینقدر قدرت دارند؟
چطور یمنی ها اینقدر قدرت دارند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود پنج سال است که عربستان سعودی به یمن حمله کرده تا رییس جمهوری مستعفی دست نشانده خود در این کشور را مجددا بر کرسی بنشاند اما مرزهای درگیری ها حتی یک وجب هم تغییر نکرده.

عربستان سعودی و بالطبع پشت آن ایالات متحده آمریکا تلاش دارند با استفاده از ابزار رسانه ای خود جنگ ائتلاف سعودی با مردم یمن را جنگی میان عربستان و تعدادی شورشی و در نهایت حوثی ها محدود کنند.

در حالی که ماجرا به هیچ وجه اینگونه نیست.

اگر جنگ میان ائتلاف عربستان سعودی و حوثی ها بود شاید تا به حال عربستان سعودی موفق شده بود کار را تمام کند اما واقعیت امر این است که جنگ یمن امروزه میان مردم یمن و عربستان سعودی می باشد.

ترامپ: نیت ایران برای کمک به حل مناقشه در یمن مثبت و مهم است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: نیت ایران برای کمک به حل مناقشه در یمن مثبت و مهم است
علیرغم اینکه عربستان سعودی موفق شد تایید بین المللی برای آقای عبد ربه منصور هادی به دست بیاورد و هزینه های زیادی برای نگه داری او انجام داد اما با توجه به اینکه آقای هادی از خارجی ها تقاضای دخالت و کشتار مردم یمن را کرد محبوبیت وی حتی در جنوب یمن که خود اهل آنجا می باشد، نیز از بین رفته.

شاید بهترین دلیل برای این ادعا این است که آقای هادی از زمان تصرف عدن (پایتخت جنوب یمن) تا به حال، یعنی طی چهار سال، حتی یک هفته جرئت نداشته در عدن اقامت داشته باشد.

خانواده وی که از زمان شروع جنگ یمن تا به حال حتی یک بار هم به یمن سر نزده اند.

حال بد نیست ایشان را با همپیمان ایران یعنی آقای بشارالاسد مقایسه کنید که از ابتدای جنگ در سوریه تا به حال به هیچ وجه حاضر نشده مگر برای سفرهای بسیار کوتاه به روسیه و ایران دمشق را ترک کند و حتی زمانی که داعش به چهارصد متری کاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق رسیده بودند حاضر نشد خانواده خود را از کاخ خارج کند و خود اسلحه به دست گرفت  وکنار نیروهای همسو با خود به جنگ با داعشی ها رفت و به نیروها روحیه داد.

بد نیست یک مقایسه دیگر هم داشته باشیم تا تفاوت نیروهای همسو با ایران با نیروهای همسو با عربستان در منطقه را بتوانیم بررسی کنیم.

دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
فراخوان تهران به پایان جنگ یمن
فرماندهان ارتش عربستان سعودی و ائتلاف همسو با آنها همه از ریاض پایتخت عربستان و با استفاده از تصاویر ماهواره ای به دنبال هدایت جنگ در یمن بودند و هستند در حالی که مشاهده می کنیم سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علیرغم همه تلاش های آمریکا و اسراییل و عربستان برای ترور وی؛ به تکرار در خطوط مقدم جبهه های جنگ در عراق و سوریه و لبنان حضور پیدا می کند و حتی برخی از فرماندهان بزرگ سپاه پاسداران در جنگ های سوریه و عراق به شهادت می رسند.

یا سید حسن نصر الله در اوج بمباران حومه جنوبی بیروت توسط اسراییل حاضر نشد از این منطقه خارج شود و تا پایان جنگ در کنار مردم و نیروها باقی ماند.

تصور می کنید همپیمانان ایران وقتی که سردار سلیمانی و یا بشار الاسد ویا سید حسن نصر الله را کنار خود می بینند چه احساس و روحیه ای دارند و همپیمانان عربستان سعودی وقتی که می بینند فرماندهان دورادور برایشان دست تکان می دهند چه احساسی دارند.

حال توجه داشته باشید یمن کشوری بزرگ به حساب می آید که حدود 28 ملیون نفر جمیعت دارد در حالی که عربستان سعودی کلا چیزی حدود 16 ملیون نفر جمیعت دارد (البته بدون احتساب خارجی ها).

در یمن رسم است که هر پسری که بالغ می شود یک کلاشنکوف و یک چاقو به او هدیه می کنند و اسباب بازی او می شود تیر اندازی.

واکنش ظریف در ارتباط با حمله ائتلاف عربی به یمن - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف در ارتباط با حمله ائتلاف عربی به یمن
همین مساله کافی است تا متوجه شویم که اکثر مردان یمنی جنگجوهای حرفه ای می باشند و از قدیم الایام معروف بود که سه برابر جمعیت یمن فقط کلاشنکوف در یمن وجود دارد.

بخش های بزرگی از جنوب یمن از قدیم در اختیار گروه های وابسته به القاعده و داعش بوده و هست و درگیری های اخیر در شهر عدن نشان داد که قدرت در بخش های بزرگی از جنوب یمن در اختیار جدایی طلبان معروف به مجلس انتقالی است.

زمانی که آقای علی عبد الله صالح رییس جمهوری یمن بود وی یک ارتش بزرگ و قدرتمندی تشکیل داد که انواع و اقسام سلاح های مختلف مخصوصا روسی را در اختیار داشت.

ارتش یمن از قدیم الایام موشک های دوربرد اسکاد روسی در اختیار داشت و در مواردی به دلیل اتحاد و دوستی صمیمی صدام حسین و علی عبد الله صالح حتی سلاح ها و موشک های ارتش عراق در جنگ بر علیه ایران را تامین می کرد.

قبل از شروع جنگ یمن این کشور به بهشت قاچاقچیان بین المللی اسلحه شهرت داشت و حتی ایرانی ها هم در بسیاری موارد وقتی می خواستند برای همپیمانان خود سلاح تهیه کنند برای خرید آن به یمن می رفتند.

تجارت اسلحه در یمن آنقدر رونق داشت که شما می توانستید هر سلاحی که تصور کنید را از آنجا تهیه کنید، هر سلاحی.

سلاح‌های استفاده شده در حمله به عربستان از ایران آمده - اسپوتنیک ایران
سخنگوی نیروهای ائتلاف در جنگ یمن: سلاح‌هایی که در حمله به عربستان استفاده شد از ایران آمده
حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قاچاقچیان اوکراینی قطعات تسلیحات هسته ای و اورانیوم غنی شده در یمن عرضه می کردند و بخش بزرگی از تجهیزات هسته ای ایران مانند سانترفیوژ ها نیز از کانال قاچاقچی های یمنی به ایران رسید.

حتی ایرانی ها بخش های بزرگی از قطعاتی را که برای ساخت موشک نیاز داشتند در برهه هایی از زمان از یمن تهیه می کردند.

از حزب الله لبنان گرفته تا حماس و جهاد اسلامی و آن طرف القاعده و الشباب و داعش و ... همه در برهه هایی تسلیحات مورد نیاز خود را از یمن تهیه می کردند و در میان قاچاقچیان اسلحه معروف بود که غار های یمن مخازن بزرگ همه نوع سلاح می باشد.

از سلاح روسی و چینی و کره شمالی تا سلاح آمریکایی و اروپایی و حتی اسراییلی را شما می توانستید به راحتی در یمن پیدا کنید.

با این شرایط عربستان سعودی به یمن حمله کرده.

بهانه حمله عربستان هم مقابله با نفوذ ایران و حوثی ها بوده اما از همان ابتدای کار ارتش یمن که در آن زمان به آقای علی عبد الله صالح وفادار بود طرف مردم یمن را گرفت و در مقابل عربستان سعودی صف آرایی کرد.

انصارالله: پهپادهای یمن وارداتی نیستند - اسپوتنیک ایران
انصارالله: پهپادهای یمن وارداتی نیستند
وقتی که عربستان سعودی بی مهابا به قتل عام مردم یمن پرداخت و بمب های آن بچه و زن و پیر و جنگجو و یا شیعه و یا سنی و یا حتی مسیحی و یهودی را کشتند همه مردم یمن در کنار حوثی ها و ارتش یمن صف آرایی کردند و به این شکل دیگر نمی توان گفت جنگ یمن جنگ میان عربستان و حوثی ها است بلکه جنگ میان عربستان سعودی و مردم یمن است.

در واقع به همین دلیل هم هست که یمنی ها اصرار دارند از عنوان انصار الله که ائتلاف مردمی و نظامی مقاومت در برابر عربستان است استفاده کنند و نه حوثی ها چون دیگر جنگ میان حوثی ها و عربستان نیست.

بله اگر جنگ فقط با حوثی ها بود شاید، باز هم باید بگوییم شاید، تا به حال عربستان به موفقیت رسیده بود.

ارتش یمن یکی از ارتش های بسیار قدرتمند کشورهای عربی به حساب می آید که افسران و مهندسان بسیار زبده وخبره ای در آن خدمت می کنند.

این افسران سالها دوره های نظامی و مهندسی نظامی را در کشورهای مختلف مخصوصا روسیه و کشورهای بلوک شرق دیده اند و اینکه بتوانند خود اقدام به تقویت سیستم های دفاعی یمن کنند چیز عجیبی نیست.

توجه داشته باشید ایران چهل سال است با شدید ترین تحریم ها مواجه می باشد اما طی این چهل سال تسلیحات دفاعی ای را که نیاز داشت خود تولید کرد و امروزه به یک تولید کننده سلاح تبدیل شده.

پس نباید تعجب کرد که یمنی ها در این پنج سال دست به ابتکار عمل بزنند و اقدام به تولید سلاح هایی کنند که توازن قوا با دشمن را ایجاد کند.

اینکه اینها از فناوری هایی استفاده کنند که ایران هم در اختیار دارد بسیار طبیعی است.

همانگونه که قبلا هم مطرح کردیم بخش بزرگی از قطعاتی را که ایرانی ها برای ساخت موشک های خود نیاز داشتند از طریق قاچاقچی های یمنی به ایران رسیده.

شاید هم ایرانی ها اطلاعاتی در مورد چگونگی جمع کردن و یا افزایش قدرت این قطعات را با یمنی ها در میان گذاشته باشند.

الله اعلم.

به هر صورت باید توجه داشت که حتی قبل از جنگ یمن عده و عدد نیروهای ارتش و نیروهای مسلح یمن بیشتر از نیروهای سعودی بوده و امروزه اگر مزدوران دیگر کشورها نبودند شاید می شد گفت اصلا عربستان سعودی نیرویی برای جنگیدن در یمن نداشت.

تنها تفاوت این است که عربستان تسلیحات مدرن آمریکایی و اروپایی و حمایت سیاسی غرب را در اختیار دارد و یمنی ها این امکانات را در اختیار ندارند.

اگر بنا بود تسلیحات مدرن آمریکایی و غربی جنگ ها را به پایان برسانند قطعا آمریکایی ها در افغانستان و عراق اینگونه که دست و پا می زنند دست و پا نمی زدند و اسراییل هم کار حزب الله لبنان و فلسطینی ها را چند دهه پیش تمام کرده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала