گزارش و تحلیل

اوبراین دیگر بولتون نیست

CC0 / / اوبراین دیگر بولتون نیست
اوبراین دیگر بولتون نیست   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از نشریه "ودوموستی" روسیه می نویسد: اوبراین چهارمین مشاور امنیتی ریاست جمهوری کنونی آمریکاست. به نوشته "بیزنس اینسایدر"، ترامپ ترجیح می دهد به فراست خودش تکیه کند و مشورت های دیگران را نادیده می گیرد.

مثلا وی قصد داشت در آستانه هجدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر با رهبران طالبان (این سازمان در روسیه ممنوع است) در کمپ دیوید دیدار کند. بسیاری از مقامات، از جمله بولتون، این کار را بسیار ناخوشایند دانستند. این دیدار صورت نگرفت - حمله تروریستی در کابل، که در طی آن سرباز آمریکایی کشته شد، دستاویز رسمی لغو آن دیدار گردید. بعد از چند روز بولتون پس از توییت های ترامپ از کاخ سفید اخراج شد.

واشنگتن پست نوشت: بولتون یک کارمند سختگیر، بوروکرات خودکام و خشن است. یک مقام ارشد به این روزنامه گفت: دولت ترامپ با توجه به تمایل برای به حداقل رساندن آشفتگی سیاسی پیش از انتخابات سال 2020 ، اوبراین را "امن ترین گزینه" می داند. اوبراین بولتون نیست.

انتقاد بولتون از سیاست خارجی ترامپ - اسپوتنیک ایران
انتقاد بولتون از سیاست خارجی ترامپ
بولتون پیرو پَر و پا قرص ایدئولوژی اقدامات خشن علیه ایران و برخورد سختگیرانه نسبت به روسیه، کره شمالی و افغانستان است. او عاشق ظاهر شدن دربرابر دوربین ها است و اما اوبراین یک بوروکرات پشت صحنه بود. او بیشتر کار خود را وقف فعالیتهای حقوقی کرد و عمدتاً در جایی در اعماق دستگاه دولتی در خدمات دولتی عمل کرد. سناتور "میت رامنی" که 15 سال با اوبراین آشنا است به  Deseret News  گفت: "او می داند که چگونه گوش دهد، او در وزن دادن به نظرات مختلف و عدم تحمیل دیدگاه های خودش بسیار ماهراست".

ترامپ هنوز سوگند ریاست جمهوری را یاد نکرد که اوبراین از  سیاست خارجی او با قدرت تمام ستود. در دسامبر سال 2016 ، او در "پولیتیکو" مقاله ای را منتشر کرد که در آن اظهار داشت: بسیاری از روسای جمهور آمریکا سعی کردند اعضای ناتو را مجبور کنند بیش از 2 درصد بودجه را برای دفاع خرج کنند، همانطور که در توافق نامه مربوطه تصریح شده است. فایده ای نداشت. اما به محض پیروزی ترامپ در انتخابات، اعضای نانو یکی پس از دیگری، اظهاراتی مبنی بر افزایش مخارج نظامی خود را اعلام کردند.

اوبراین به طور مداوم دلیلی برای تملق ترامپ پیدا می کند. سال گذشته، وی فرستاده ویژه رئیس جمهور ایالات متحده برای آزادسازی گروگان ها بود - وی مسئول بازگشت هموطنانی بود که در کشورهای خارجی اسیر، گروگان یا در زندان بودند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مارس امسال گفت: "رئیس جمهور در بازگرداندن آمریکایی ها به خانه - بدون گذشت و امتیاز، بدون تبادل زندانی، اما فقط به قیمت احترامی که او در جهان برانگیخته است به موفقیت بی سابقه ای دست یافته است".

پس از اطلاع از آخرین انتصاب خود، اوبراین اعلام كرد: "در زمان ترامپ، ما موفقیت های خارق العاده ای در سیاست خارجی داریم. من انتظار دارم كه این روند ادامه داشته باشند".

بولتون به دنبال افشاگری علیه ترامپ - اسپوتنیک ایران
بولتون به دنبال افشاگری علیه ترامپ
با این وجود، نیویورک تایمز معتقد است که ترامپ یک تبادل بی معنی را انجام داده است. این نشریه نوشت: "رئیس جمهور حامی صریح سیاست سختگیرانه در مورد ایران و قدرت هایی مانند روسیه و چین را انتخاب کرده است و مشخص نیست که مشورت های اوبراین ممکن است با مشورت های بولتون چه فرقی داشته باشد. اوبراین در گذشته با بولتون کار کرده بود. " (اوبراین وقتی بولتون به عنوان نماینده ایالات متحده در سازمان ملل کار کرد معاون او بود.) اوبراین از نظر طبیعت، فردی است مناقشه گریز، اما هرگز از گفتن به هر کسی که باشد آنچه که برای دانستنشان نیاز بود، خودداری نمی کرد.

وزیر امور خارجه مایک پومپئو به انتصاب اوبراین کمک کرده است. مایک پومپئو با اوبراین در حل تعدادی از مسائل با هم كار كرد. به عنوان مثال، آنها کشیش اندرو برانسون، واعظ در ترکیه، را آزاد کردند. وی پس از کودتای ناموفق در ترکیه در سال 2016  به ظن فعالیت های خرابکارانه دستگیر شد و به مدت دو سال در ترکیه زندانی بود.

سخنان قصار بولتون درباره ایران  - اسپوتنیک ایران
مجموعه سخنان قصار بولتون درباره ایران
اوبراین 53 ساله در لس آنجلس به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک حقوق از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در تعدادی از شرکت های حقوقی در ایالات متحده و در کمیسیون جبران خسارت سازمان ملل در ژنو و کویت کار کرد (این کمیسیون ناظر پرداخت غرامت به کویت پس از جنگ با عراق است). و در سال 1999 او موسسه حقوقی خود - اوبرین زاریان (بعداً اوبراین آبلز) را تأسیس کرد.

اما او یک اشتیاق بیشتر داشت - سیاست بین المللی، که در آن وی نیز دارای  دیپلم  دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس است. در سال 1995 ، از اوبراین دعوت شد تا در یک کنفرانس حقوقی که توسط لارسون، دستیار آن زمان دادستان لس آنجلس برگزار شد، خطابه کند. این دو به سرعت با هم دوست شدند، اما برای مدت طولانی مسیرهای حرفه ای آنها تلاقی نداشت.

اوبراین یک مؤمن کاتولیک بود - تا بیست سالگی و اندی که به مورمونیسم روی آورد. او یگانه مرمون دارای  مقام عالی در دولت ترامپ شد. واشنگتن پست اشاره می کند: این جامعه مذهبی تا حدودی نسبت به ترامپ شک دارد. اوبراین ممکن است مفید باشد: به عنوان مثال، در تعدادی از ایالت ها، مثلا در آریزونا ، آرای  مورمون ها قطعا تأثیر آور است. اوبراین اغلب به کلیسا کمک می کرد تا با دیپلمات های خارجی در مورد ارائه کمک های بشردوستانه کلیسا در خارج از کشور مذاکره کند. او هیچ وقت به روابط و نفوذ خود فخر نمی کرد. اما ما بارها از این امر تعجب می کردیم که او چه قدر آشنایان با نفوذی دارد و این بسیار عالی است. او همیشه آماده کمک است.

ایران: آمریکا با سیاست هایش، دشمن تراشی می کند  - اسپوتنیک ایران
ایران: آمریکا با سیاست هایش، دشمن تراشی می کند
در سالهای 2008 تا 2011 اوبراین در کمیته مشاوره املاک فرهنگی ایالات متحده خدمت کرد. در 2013 و 2014  او به عنوان ناظر انتخابات از طرف موسسه بین المللی جمهوریخواهان به گرجستان و اوکراین سفر کرد. سرانجام، در ماه مه سال گذشته ، ترامپ او را به عنوان فرستاده ویژه خود برای آزادسازی گروگان ها منصوب کرد.

اما برای قشر وسیع، اوبراین در تابستان امسال ظاهر شد وقتی که ترامپ او را به سوئد فرستاد تا رپر A$AP Rocky را که به دلیل حمله به یک عابر زندانی شد، از دردسر بیرون بکشد.  اوبراین گفت: "من تا موقعیکه آنها خانه نروند، در اینجا خواهم ماند."  دادستانی برای آن رپر و دوستانش شش ماه زندان خواستار شد. آنها با جبران خسارت به قربانی و آزاد شدن فقط 12.500  کرون (حدود 1300 دلار) دادند.

بی بی سی می نویسد که اوبراین مدت ها ترامپ را با مهارت خود به عنوان مذاکره کننده، تحت تأثیر قرار داده است - و اکنون او به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب شد. معلوم شد که او و رئیس جمهور نظرهای مشترک زیادی دارند.

اوبراین در کتاب خود "هنگامی که آمریکا در خواب بود" نوشت:   "بدون حضور تمام عیار آمریکا و با برکت تلویحی رئیس جمهور اوباما، چین شروع به ادعای تمام دریای چین جنوبی، دریای شرق چین و دریای زرد کرد، اینها تجاوزکارانه ترین ادعاها در مورد دریاها درتاریخ این کشور است." وی همچنین از اوباما به خاطر امضای توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد. در بخش دیگر آن کتاب او خاطرنشان کرد: "اکنون که دشمنان ما دیگر از ما نمی ترسند و متحدان ما دیگر به ما اعتماد ندارند، همه امکانات برای ماجراهای چینی، روسی و تروریستی باز است".

حالا قرار است وی مساله ایران را در عمل حل کند. بویژه با توجه به اتهامات تهران به دست داشتن در حملات به میادین نفتی عربستان. همچنین او باید در افغانستان با طالبان وارد مذاکره شده و کره شمالی را به خودداری از برنامه هسته ای متقاعد سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала