ایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت آثار جهانی

© AFP 2023 / Behrouz Mehriایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت آثار جهانی
ایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت آثار جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو با بیان اینکه ایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت آثار جهانی است، گفت: ایران ۲۴ اثر در فهرست آثار جهانی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر ، ستوان ستکفسکی گفت: ‌ فرهنگ‌نقش مهمی در توسعه فرهنگی کشورها دارد و ایران با ۲۴ اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی در زمره ۱۰‌کشور برتر جهان از نظر ثبت جهانی اثر قرار دارد.

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در کنفرانس خبری نشست ‌های جهانی راه ابریشم با تشکر از حضور خبرنگاران به دلیل اهمیتی که برای این نشست قائل شدند، گفت: این کمیته فرهنگی یک سری اهداف را دنبال می‌کند و به دنبال‌ایجاد هماهنگی و معرفی آثار برای قرار گرفتن آنها در فهرست جهانی است.

وی با بیان اینکه وقتی که از میراث جهانی صحبت می کنیم کارهایی که در حوزه میراث انجام می شود مشهود است، افزود: یکی از مجموعه ها در این مسیر وزارت میراث فرهنگی و در مرحله بعد کمیسیون ملی یونسکو و گروه سوم‌ مردم هستند چراکه کار دسته جمعی زودتر به ثمر می‌نشیند.

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو با بیان اینکه برخی از کارهایی که در میراث جهانی انجام می‌شود دیده نمی‌شود، افزود: تمرکز ما علاوه بر ثبت آثار بر روی محافظت و مرمت آثار نیز هست که البته موثر بودن سایت ها میراث فرهنگی از نظر اقتصادی نیز برای ما مهم است.

ستکفسکی با بیان اینکه ۵۷ اثر در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند و تلاش برای ثبت این آثار ادامه دارد، گفت: توجه به کارکرد و آثار اقتصادی سایت ها نکته دیگری است که به آن توجه می کنیم و نکته دیگر اینکه سایت های میراث فرهنگی به توسعه محلی نیز کمک می کنند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز با تشکر از شهردار و شورای شهر همدان برای برگزاری این اجلاس اظهار کرد: همه برنامه‌ها در روند برگزاری اجلاس خوب و با آداب همایش بین‌المللی برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی  دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این نشست  با بیان اینکه قابلیت‌های شهر همدان بالاست و برگزاری مطلوب این اجلاس بر این موضوع صحه گذاشت بر اهمیت حضور ایران در «راه ابریشم» اشاره کرد و افزود: حضور نمایندگان این اجلاس و یونسکو در ایران سرآغاز راه حضور ما در «راه ابریشم» است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز با بیان اینکه دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو فقط در یزد دایر شده اعلام کرد این دفتر بزودی در شهر همدان نیز گشایش خواهد یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала