وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفت می شد که برجام را حفظ کرد

© AFP 2023 / John Macdougal وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفت می شد برجام را نجات داد
وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفت می شد برجام را نجات داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا، رئیس جمهور فعلی آمریکا دونالد ترامپ را مقصر تشدید بحران در روابط با ایران دانست.

به گزارش اسپوتنیک، جان کری، رئیس سابق دیپلماسی آمریکا در زمان رئیس جمهور اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا دونالد ترامپ را مقصر تشدید بحران در روابط با ایران دانست. همانطور که می دانید ترامپ جایگزین اوباما شد و از توافق میان ایران و شش کشور جامعه جهانی بیرون آمد. وی ترامپ را به این خاطر محکوم می کند، اما با اینحال ادعا می کند که ایران در پشت حملات به پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی (پالایشگاه ها) قرار دارد و بنابراین باید مجازات شود.

در اینجا بخشی از مصاحبه جان کری با مارگارت برنان در شبکه CBS آورده شده است.

برنان: ایالات متحده پس از این حمله مکلف به دفاع از عربستان سعودی نیست، اما آیا در صورت عدم پاسخ نظامی، آمریكا ضعیف به نظر نمی رسد؟

كری: نه، ما به نظر ضعیف نخواهیم رسید اگر قدمهای دیگری برداریم كه نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس ما باشد. ما به یک استراتژی واقعی و یک سیاست روشن نیاز داریم، اما فکر می کنم این در اینجا برای ما کافی نیست. در اینجا لازم است که به ریشه های[بحران] مراجعه کنیم. ما توافق داشتیم. ما توافق نامه ای داشتیم که سایر کشورهای جهان از آن حمایت کردند ...

- توافق هسته ای.

... توافق هسته ای و من شنیدم که چگونه وزیر خارجه پمپئو اکنون می گوید: ما می خواهیم به جاهایی برسیم که آنها [ایرانیان] حق نداشته باشند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند. خوب، ما قبلاً در این مکان بودیم. و فرانسه انگلیس، چین، روسیه- همه آنها از این توافق چند جانبه پشتیبانی می کنند، که در آن زمان الگوی دیپلماسی چند جانبه بود. ما سپس در این مورد توافق کردیم. همه دنیا از این امر استقبال کردند، شورای امنیت سازمان ملل این سند را تصویب کرد و آن پذیرفت. و در اینجا رئیس جمهور ترامپ وارد می شود و از این توافق خارج می شود.

- به نظر شما خروج آمریکا از این توافق باعث تشدید اوضاع فعلی است؟

- این تشدید کاملاً قابل پیش بینی است و به راحتی می توان پیش بینی کرد که این اتفاق خواهد افتاد. زیرا آنها به خاطر آنچه ما گفتیم به ما خندیدند: جایگزین توافق، جنگ و درگیری است. رهبران خاورمیانه شخصا نزد من آمدند و گفتند: شما باید ایران را بمباران كنید. نخست وزیر اسرائیل به ایالات متحده آمد و برای بمباران چراغ سبز خواست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала