ماجرای پرتاب شدن خودکار از دست جان کری به سوی عباس عراقچی

© REUTERS / Brendan McDermid ماجرای پرتاب شدن خودکار از دست جان کری به سوی عباس عراقچی
ماجرای پرتاب شدن خودکار از دست جان کری به سوی عباس عراقچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جلسه مذاکرات 5+1، عصبانیت و کلافگی جان کری باعث بروز حادثه ای جالب در این دیدار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دانشجو، وندی شرمن، رئیس تیم آمریکا در مذاکرات 5+1، اخیرا کتاب خاطراتش را منتشر کرده که در بخش زیادی از آن به جزئیات مذاکرات با طرف‌های ایرانی پرداخته است.

وی در بخشی از این کتاب نوشته است: در اواسط جلسه شش ساعته‌ای که تا آن موقع پیشرفت خاصی نداشت، ظریف سرش را بین دستانش گرفت و میز مذاکره را ترک کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کلافگی‌اش را با کوباندن مشتش به میز نشان داد. مشتش به قدری محکم بود که خودکاری که در دست داشت به هوا پرتاب شد و به عباس عراقچی اصابت کرد. بقیه ما پشت میز خشک‌مان زده بود، چون کری به‌ندرت عصبانی می‌شد و حتی اگر در حد پرتاب خودکار هم باشد، در دیدار‌های دیپلماتیک این بسیار ناهنجار است.

کری سریع به خاطر اتفاق رخ‌داده معذرت‌خواهی کرد، عراقچی سری تکان داد و مذاکرات دشوار ادامه یافت، البته با اندک ملاحظه بیشتری. در محدوده زمانی‌ای که خودکار کری پرتاب شد، مذاکرات، که پیشتر به دلیل رابطه مونیز و صالحی خوب پیش می‌رفت، ناگهان به دلیل ناپدید شدن صالحی از مذاکرات به بن‌بست رسید. با این‌که ایرانی‌ها هیچ‌وقت به طور مشخص نگفتند که دیگر چرا او نمی‌آید، اما ما بعدا پی بردیم که غیبت او نتیجه کلونوسکوپی بود و به عمل جراحی جدی ختم شد.

در سال 2015 ایران و گروه 1+5 (روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان) به یک توافق تاریخی برای حل و فصل مشکلات طولانی مدت برنامه هسته ای تهران دست یافتند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب رسید که براساس آن تحریمای مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران لغو شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала