سرباز آمریکایی به خاطر بن سلمان نباید کشته شود

CC BY 2.0 / U.S. Army/Mike Pryor / Iraqاعلام مخارج جنگ آمریکا در عراق
اعلام مخارج جنگ آمریکا در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از تصمیم دولت آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به عربستان سعودی انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث ، روزنامه «واشنگتن‌پست» در مقاله ای ، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام تجهیزات و نیروی نظامی بیشتر به عربستان سعودی را بررسی کرده و تاکید کرده است که رژیم «محمد بن سلمان» لیاقت به خطر افتادن جان سربازان آمریکایی را ندارد.

در این یادداشت به دخالت دولت وقت آمریکا در جنگ عراق با کویت (سال ۱۳۶۹) برای دفاع از میادین نفتی عربستان سعودی اشاره می کند و می نویسد: «اکنون به دلایل متعدد، از جمله رفتار بی‌ملاحظه و بی‌منطق ترامپ، آیا دفاع از عربستان سعودی یا زیرساخت‌های نفتی آن در برابر حملات، جزو منافع حیاتی ایالات متحده است؟ آیا سربازان یا خلبانان آمریکایی باید جان خود را برای رژیم بن سلمان به خطر بیاندازند؟»

واشنگتن‌پست اذعان می دارد که آمریکا دیگر به نفت عربستان سعودی نیازمند نیست و فقط طی دو سال گذشته میزان ۵۰ درصد از وابستگی به واردات نفت سعودی را کاهش داده و می افزاید: «علی‌رغم افزایش کم بهای نفت بعد از حمله هفته گذشته، شوک آن‌چنانی به بازار جهانی وارد نشد. دفاع از نفت برای خود سلطنت سعودی مشکل بزرگی است، و برای آمریکا نیز دیگر از الزام استراتژیک پیشین برخوردار نیست».

منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها

واشنگتن‌پست تاکید می کند که منفعت آمریکا در کمک به عربستان برای پیروز شدن نیست و در ادامه می نویسد: «بلکه در کمک به ایجاد توازن قوا بین نیروهای شیعه به رهبری ایران و نیروهای سنی در منطقه است. منفعت آمریکا در ممانعت از دستیابی ایران و سعودی به سلاح اتمی است... اما هیچ دلیلی برای تقویت جنگ فرقه‌ای سعودی علیه ایران یا یمن یا هر جای دیگری برای آمریکا وجود ندارد».

این روزنامه ترامپ را به دلیل به خطر انداختن منافع آمریکا مورد انتقاد و سرزنش قرار داده و خاطر نشان می کند: «او از توافق هسته‌ای خارج شد، حتی با اینکه ایران آن را اجرا می‌کرد و باعث شد تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. او از محمد بن سلمان در بمباران یمن و کشتار هزاران غیرنظامی حمایت کرد... و در آوریل، قطع صادرات نفت ایران را آغاز کرد که خود اعلان بالقوه جنگ بود».

واشنگتن‌پست در پایان ضمن تاکید بر اینکه آمریکا هیچ منفعتی در درگیری نظامی با ایران ندارد، نوشت: «حتی اگر ترامپ هم خواستار جنگ نباشد، اشتباهات مکرر، او را به آستانه آن [جنگ] کشانده است... بهترین راه ترامپ [برای برون‌رفت از بحران] یافتن مسیری برای کاهش تنش است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала