اتهامات جدید عربستان علیه ایران

© AFP 2023 / Adem Altanاتهامات جدید عربستان علیه ایران
اتهامات جدید عربستان علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در یک نشست خبری اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در نشستی خبری مدعی شد حملات به تاسیسات نفتی آرامکو با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: حملات به آرامکو از یمن نبود، بلکه از شمال صورت گرفت و این موضوع را ثابت خواهیم کرد. ما در این باره اطمینان داریم.

منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها

الجبیر افزود: از جامعه جهانی می‌خواهیم تا سیاست‌های ایران را که عامل بی‌ثباتی در منطقه است، متوقف کند. ایران به نوعی مسئول شلیک بیش از ۲۶۰ موشک بالستیک و فرستادن ۱۵۰ پهپاد به طرف عربستان است.

الجبیر همچنین از سازمان ملل خواست برای مشارکت در تحقیقات مربوط به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو کارشناسانی اعزام کند.

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان سعودی واقع در شرق این کشور با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. در همین زمینه، عربستان سعودی روز چهارشنبه بقایای یک "موشک کروز و پهپادهای ایرانی" را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است به نمایش گذاشت. ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، گفت که این ادوات شاهدی "غیرقابل انکار" از تجاوز ایران به خاک این کشور است.

وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را اکیدا رد کرده‌اند. حسام‌الدین آشنا، مشاور مطبوعاتی حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، در واکنش به اظهارات المالکی اظهار داشت که نشست خبری وی "یک فاجعه رسانه‌ای" برای عربستان سعودی بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала