گزارش و تحلیل

منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها

© AP Photo / Michael Sohnمنافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها
منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه عربستان سعودی همپیمان منطقه ای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه به حساب می آید اما بسیاری شواهد این شک را ایجاد می کند که منافع آمریکایی ها اقتضا می کند سعودی ها دائما توسر بخور باشند تا سرشان را در قبال آمریکا بلند نکنند.

چند سال پیش در یک کنفرانس با مدیر یکی از رسانه های عربستان همصحبت شدیم و بنده این مساله را مطرح کردم که آمریکایی ها در حال دوشیدن عربستان سعودی می باشند، وی اظهار می داشت "ما پول داریم و با پول خودمان نوکر می خریم هر نوکری هم قیمتی دارد حتی اگر بنا باشد رییس جمهوری آمریکا باشد".

تصوری که معمولا شاهزاده های کشورهای عرب خلیج فارس در ذهن خود دارند این است که همه نوکر پول آنها هستند.

البته شاید هم در مورد برخی صحیح باشد ولی به هر حال برخی دیگر هم زرنگ تر از این هستند که به نوکری شاهزاده های عرب بسنده کنند و روش های خود را برای سرکیسه کردن آنها را دارند.

در همان کنفرانس با سردبیر یکی از رسانه های آمریکایی که بعدها حامی کمپین آقای ترامپ شد هم صحبت شدیم و همین مساله را برای وی بیان کردم وی اظهار می داشت "اینها یک مشت بدوی صحرا نشین هستند که ما آنها را به آدم تبدیل کردیم وحالا که پول دستشان آمده فکر می کنند که می توانند با پول خود جهان را بخرند، ما پولها را در جیب این بی لیاقت ها پس انداز کرده ایم و خودمان هم بزودی از آنها خواهیم گرفت و به همان زندگی بادیه نشینی برشان خواهیم گرداند".

پنتاگون: حمله به پالایشگاه های سعودی را هیچ سیستم پدافند هوایی نمی توانست دفع کند - اسپوتنیک ایران
پنتاگون: حمله به پالایشگاه های سعودی را هیچ سیستم پدافند هوایی نمی توانست دفع کند

چند ماه پس از این صحبت ما آقای ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا شد و خوب ایشان هم رغبت زیادی به صدها ملیارد دلار ذخیره ارزی عربستان سعودی نشان می داد.

بسیاری هم تصور کردند که کار تمام است و دیگر عربستانی ها هستند که با پول خود بر آمریکا حکومت می کنند اما زمانه نشان داده که بر عکس این ماجرا صحیح است.

علیرغم همه انتقاداتی که برخی نسبت به رفتارهای آقای ترامپ دارند باید اذعان داشت حد اقل در این یک مورد سیاست وی بسیار دقیق و درست است و وی استادکار سرکیسه کردن ثروت مند ها مانند شاهزاده های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می باشد.

وی از همان ابتدای شروع کار خود هم اعلام کرده بود که حاضر نخواهد بود مجانی از دیگران دفاع کند وهر کشوری باید خود از خود دفاع کند و هزینه حمایت آمریکا را نیز پرداخت کند.

طی یکی دو هفته اخیر انتقادات زیادی در مورد سیستم های دفاعی چندین ملیارد دلاری که عربستان سعودی از آمریکا خریداری کرده مطرح شد اما وقتی نتیجه حملات به تاسیسات آرامکو را بررسی کنیم می بینیم که همچین هم برای آمریکا بد تمام نشده.

آمریکایی ها ذخایر نفتی ای را که بصورت میانگین چیزی حدود بیست دلار خریده بودند به قیمت هایی بالای هفتاد دلار در بازارها عرضه کرده اند، تولید کنندگان نفت ایالات متحده در حال تصاحب بازارهای نفتی عربستان سعودی در شرق آسیا هستند و سعودی ها و اماراتی ها مجبور شده اند ملیاردها دلار تجهیزات جدید آمریکایی خریداری کنند.

سیستم پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت در عربستان سعودی مایه آبروریزی شد - اسپوتنیک ایران
سیستم پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت در عربستان سعودی مایه آبروریزی شد

طبیعتا وقتی هم تولید نفت عربستان به سطح قبلی خود برگردد سعودی ها مجبور خواهند بود ذخایر نفتی ایالات متحده را با قیمت های بسیار پایین جبران کنند.

مضاف بر این سعودی ها و اماراتی ها مجبور شده اند التماس کنند آمریکایی ها نیروهایی را که قبلا از منطقه خارج کرده بودند برگردانند و اینبار حقوق های مضاعف به این نیروها بدهند که ظاهرا از ماهی 25 هزار دلار شروع می شود به بالا.

همچنین سعودی ها و اماراتی ها مجبور شده اند هزینه گشت زنی دریایی وهوایی نیروهای آمریکایی و ماهواره های آمریکایی در منطقه را پرداخت کنند.

به این ترتیب می توان گفت ماجرای حمله به تاسیسات آرامکو سودهای بسیار کلان را به خزانه آمریکا و شرکت های نفتی این کشور وارد کرده و مضاف بر این اشتغال زایی برای هزاران آمریکایی را ایجاد کرده.

پس شاید هم بی دلیل نباشد که سیستم های دفاعی آمریکایی امکانات واقعی دفاع از عربستان سعودی را ندارند چون هنوز عرب ها پول های زیادی را دارند که آمریکا به آنها چشم دوخته و آقای ترامپ باور دارد اینها لیاقت داشتن چنین پول هایی را ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала