وادار شاهزاده ها به خرید سهام آرامکو

© AP Photo / Richard Drew وادار شاهزاده ها به خرید سهام آرامکو
وادار شاهزاده ها به خرید سهام آرامکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات سعودی ثروتمندترین خانواده های این کشور را وادار به خرید سهام آرامکو در بازار بورس می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فایننشال تایمز، مقامات سعودی ثروتمندترین خانواده های این کشور را وادار به خرید سهام آرامکو در بازار بورس می کنند.

اعضای خانواده سلطنتی نیز که قبلاً دستگیر شده و بیش از 100 میلیارد دلار به خزانه پرداخت کرده بودند نیز تحت فشار قرار گرفتند.
مقامات سعودی در حال فشار آوردن به ثروتمندترین خانواده های پادشاهی هستند تا آنها را مجبور به شرکت در خرید عرضه عمومی سهام سعودی آرامکو کنند.

کودتای نفتی ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
کودتای نفتی ولیعهد عربستان

براساس گزارش این نشریه، اهرم فشار از آن به عنوان ترکیبی از اقناع و زورگویی یاد می شود؛ ده‌ها خانواده ثروتمند عربستان سعودی، از جمله اعضای خانواده سلطنتی، که در سال 2017-2018 به عنوان بخشی از کمپین ضد فساد که توسط ولیعهد حاکم کشور محمد بن سلمان آغاز شده بود دستگیر شدند و به مدت چند ماه، شاهزادگان در هتل ریتز کارلتون نگهداری می شدند و به یک زندان راحت تبدیل شده بود، تا زمانی که آنها موافقت کردند که مبلغ مورد نظر شاهزاده را به خزانه پرداخت کنند. در مارس 2018، ولیعهد گفت که بستگان وی پس از دستگیری بیش از 100 میلیارد دلار به خزانه داری بازگرداندند.

منابع فایننشال تایمز ادعا می کنند که بخشی از دارایی بسیاری از کسانی که از بازداشت ریتز کارلتون خارج شدند، هنوز مسدود است و اکنون صاحبان این وجوه را مجبور به خرید سهام در آرامکو سعودی می کنند.
بانکدار یکی از خانواده های تحت فشار درباره این وضعیت اظهار داشت: چرا که نه؟ آنها به هر حال نمی توانند از این پول استفاده کنند.
مشاور ریتس کارلتون، یکی دیگر از زندانیان سابق، به فایننشال تایمز گفت که از او خواسته شده است که وظیفه میهنی خود را به پادشاهی انجام دهد، اگرچه او قبلاً بخشی از دارایی های خود را به خزانه داری منتقل کرده بود و موافقت کرده بود که مبلغ را هر ماه بپردازد. این مشاور گفت: محدودیتی در میهن پرستی او وجود ندارد.
یکی دیگر از مصاحبه‌ کنندگان با این روزنامه درباره این وضعیت اظهار داشت: گفتن برخی چیزها دشوار است.
طبق گفته فایننشال تایمز، در بین کسانی که مجبور به شرکت در خرید سهام آرامکو سعودی بودند، برادرزاده پادشاه عربستان سعودی، شاهزاده ال ولید بن طلال بود که بیش از دو ماه در زندان در هتل ریتز کارلتون گذراند. پیش از دستگیری، ثروت وی توسط فوربز 18.7 میلیارد دلار تخمین زده شده بود، اما پس از آن مجله شاهزاده را از لیست میلیاردرها مستثنی کرد شرایط آزادی وی ناشناخته ماند، اما براساس گزارش های تأیید نشده، وی مجبور شد بخش قابل توجهی از ثروت خود را به خزانه داری بپردازد.
نماینده پادشاهی هلدینگ آرامکو سعودی، مدیر دارایی الولید بن طلال، از اظهارنظر خودداری کرد و یک مقام دولتی سعودی گزارش فشارها بر سرمایه گذاران بالقوه را بی اساس و دروغ خواند.

ولیعهد محمد بن سلمان و مشاوران مالی وی انتظار داشتند که عربستان سعودی آرامکو را به ارزش 2 تریلیون دلار توسط IPO ارزش گذاری کند و دولت می تواند 60 میلیارد دلار از سهم سه درصدی این شرکت در بورس عربستان سعودی را بدست آورد، اما این برنامه ها در پی حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی آرامکو، که منجر به کاهش شدید تولید شد به تعلیق درآمد. در تاریخ 16 سپتامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد که تهدید به حمله مکرر می تواند قیمت سهام سعودی آرامکو را 300 میلیارد دلار کاهش دهد و این می تواند به تعویق انداختن IPO منجر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала