گزارش و تحلیل

بهای رویارویی با ایران خون است

© AP Photo / Ebrahim Norooziبهای رویارویی با ایران خون است
بهای رویارویی با ایران خون است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه بسیاری به دلایل مختلف از پرزیدنت ترامپ انتقاد می کنند اما وی ثابت کرده از حد اقل از بسیاری حکام منطقه با درایت تر است و متوجه می باشد برای مقابله با ایران خون سربازان آمریکایی باید ریخته شود و این خون برای وی بسیار با ارزش تر از نفت همسایگان ایران است.

بر عکس تصور برخی حکام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایالات متحده به هیچ وجه از آنها و یا از هر کشور دیگری در مقابل تهدید ها حمایت نمی کند بلکه فقط اگر منافع آمریکا اقتضا کند وارد درگیری نظامی می شود.

مشخص نیست که آقای ترامپ و مقامات آمریکایی به چه زبانی باید این نکته را بیان کنند تا اینها متوجه شوند اما به هر حال آنها چندین بار گفته اند که کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی باید خود از منافع خود دفاع کنند و سربازان آمریکایی مزدور آنها نیستند.

تصور اینکه آمریکا حاضر باشد برای تاسیسات نفتی عربستان سعودی و یا بندر امارات و یا لوله نفت بحرین و یا ... خون سربازان آمریکایی را بریزد یک تصور بسیار واهی می باشد.

ظریف: حمله نظامی به ایران به جنگ تمام عیار منجر می شود - اسپوتنیک ایران
ظریف: حمله نظامی به ایران به جنگ تمام عیار منجر می شود
حتی می توان گفت بر عکس، منافع آمریکا اقتضا می کند که شرایط به گونه ای که امروزه هست باقی بماند چون به این ترتیب می تواند حجم بالاتری سلاح به این کشورها بفروشد و باج بیشتری به عنوان حمایت از آنها بگیرد و آنها را وادار کند برای ماجراجویی شان در یمن باج سیبیل بیشتری به سیاستمداران و موسسات بین المللی تحت نظر آمریکا پرداخت کنند.

مضاف بر این ایالات متحده می تواند نفتی را که به قیمت بسیار ارزان از این کشورها خریده ودر مخازن خود ذخیره نموده با قیمت بسیار بالاتر در بازار جهانی عرضه کند و وقتی هم تمام شد آنها را وادار کند تا ذخایر نفتی آمریکا را مجددا با قیمت بسیار پایین تر پر کنند.

هیچ دلیلی برای دولت آمریکا چه دولت آقای ترامپ چه حتی اگر دولت دیگری در آمریکا سر کار بود وجود ندارد تا زندگی بیش از 80 هزار سرباز آمریکایی در منطقه را برای شاهزادگان عرب که خودشان برای منافع خودشان هم که شده حاضر نیستند انگشتشان زخمی شود، به خطر بیاندازد.

خون سربازان آمریکایی از نظر همه حکام و سیاستمداران آمریکایی رنگین تر از خون شاهزادگان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می باشد واگر قبلا هم آمریکا در منطقه خاورمیانه وارد جنگ شده به این دلیل بوده که سیاست های آمریکا اقتضا می کرد بهانه ای پیدا کند نیروهایش را در منطقه مستقر کند، نه اینکه مثلا دلواپس تاج و تخت حکام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده باشد.

تلاش گروه ب برای کشاندن ترامپ به جنگ در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
تلاش گروه "ب" برای کشاندن ترامپ به جنگ در خاورمیانه
بر اساس ساختارهای سیاسی جهانی امروزه ثبات و امنیت کشورها را معادلات وتوازن های سیاسی و اقتدار نظامی خود کشورها تعیین می کند.

موازنه قدرت هم بر این اساس بنا شده که اول خود کشورها باید به نوعی اقتدار نظامی داشته باشند و سپس باید با دیگر کشورها منافع مشترک داشته باشند تا بر اساس همان منافع بقیه هم از آنها حمایت کنند.

این حمایت که از آن صحبت می کنیم امروزه بیشتر حمایت سیاسی است نه حمایت نظامی.

در برهه ای از زمان آمریکایی ها موفق شدن از شرایط و فرصت ها استفاده کنند و در مجامع بین المللی محکومیت هایی بر علیه ایران به دست آورند و خوب طبیعتا به دلیل اینکه همه کشورهای به اصطلاح بزرگ بر علیه ایران با آمریکا همراه شده بودند به راحتی در شورای امنیت مصوباتی را بر علیه ایران به تصویب رساندند.

طی چند سال اخیر ایرانی ها موفق شدند از یکسو با دیپلماسی بین المللی خود از جمله ماجرای برجام آن اتحاد بین المللی که بر علیه آنها وجود داشت را بشکنند و از سوی دیگر با تقویت اقتدار نظامی خود کاری کنند که هیچ کس جرئت حمله به ایرانی ها را نداشته باشد.

ترامپ: جنگ با ایران، گزینه نهایی آمریکاست - اسپوتنیک ایران
ترامپ: جنگ با ایران، گزینه نهایی آمریکاست
امروزه به دلیل اختلافاتی که سیاست های دولت آقای ترامپ در سطح بین المللی ایجاد کرده و به دلیل منافع مشترکی که ایران با دیگر اعضای دایم شورای امنیت دارد بعید به نظر می آید آمریکا بتواند مصوبه ای در محکومیت ایران از شورای امنیت به دست بیاورد.

اینجا وقتی از اعضای شورای امنیت صحبت می کنیم فقط بحث ما مربوط به چین و روسیه نیست حتی فرانسه و انگلیس هم باور دارند که همه اتفاقاتی که امروزه در منطقه خاورمیانه پیش می آید به این دلیل است که ایالات متحده از توافق هسته ای خارج شده و تحریم های قلدرمعابانه یک طرفه بر علیه ایران و حتی جامعه جهانی اعمال کرده و عربستان سعودی روز به روز به جنگ افروزی های خود در منطقه می افزاید.

سیاستمداران آمریکایی بخوبی می دانند که حتی درون کشور خودشان هم بسیار دشوار است بتوانند مردم را متقاعد کنند که می خواهند از کشوری که پنج سال است مردم یمن و کودکان را قتل عام می کند و در کنسولگری خود یک روزنامه نگار مخالف را با خونسردی سلاخی می کند دفاع کند.

هر سیاست مداری با هر منطقی باشد می تواند توقع داشته باشد ادامه روند فشارهای آمریکا بر ایران و همچنین ادامه جنگ افروزی های عربستان سعودی نتیجه ای جز آن چیزی که امروزه شاهد آن هستیم را نخواهد داشت و علیرغم همه تهدید هایی که بر علیه ایران مطرح می باشد باز هم احتمال دارد شرایط از این که هست بد تر هم شود.

آمادگی نیروهای ناتو و آمریکا برای جنگ با روسیه - اسپوتنیک ایران
آمادگی نیروهای ناتو و آمریکا برای جنگ با روسیه
تصور اینکه با تهدید ایران ممکن است انصار الله یمن از واکنش نسبت به کشتار مردم یمن کوتاه بیایند یک تهدید بسیار خام و نپخته است و اگر هم تصور می کنند که ایرانی ها ممکن است واهمه کنند و از حمایت خود نسبت به مردم یمن بکاهند نیز یک تصور بسیار اشتباه است.

نه ایران دست از حمایت مردم یمن بر خواهد داشت و نه انصار الله دست از دفاع از مردم خود بر خواهند داشت.

آمریکایی ها هم بخوبی می دانند هرگونه جنگ و درگیری و یا حتی حمله محدود به ایران نیز می تواند کل منطقه را به آتش بکشد و قطعا کل جهان آمریکا را متهم می کنند که با سیاست های خود منطقه را به جنگ کشانده.

علاوه بر اینکه جان سربازان آمریکایی در منطقه در خطر خواهد بود هرگونه جنگی می تواند منجر به نابودی همه تاسیسات نفتی منطقه گردد و قیمت نفت را به ارقامی تخیلی برساند که قطعا هم در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا موثر خواهد بود و هم در موضع کشورهای جهان نسبت به رفتار آمریکا.

به نظر می آید تنها راه حل امروزه این است که عربستان سعودی به جنگ افروزی های خود در منطقه خاتمه دهد و ایالات متحده به توافق هسته ای برگردد و تعهدات خود بر علیه ایران را اجرا کند و تحریم ها را از بالاسر ملت ایران بردارد.

جنگ هسته ای بین روسیه و ایالات متحده - اسپوتنیک ایران
در صورت بروز جنگ هسته‌ای میان روسیه و ایالات متحده چه اتفاقی خواهد افتاد؟
بدیهی است که همه اتفاقاتی که امروزه در منطقه و جهان پیش می آید به این دلیل است که همه بازیگران اصلی تلاش دارند برگه های برنده ای برای مذاکرات آتی جمع کنند و ایران هم نشان داده که بر عکس تصور آمریکایی ها برگه های بسیار ارزشمندی در اختیار دارد.

بله، در نهایت همه به سمت گفتگو پیش خواهند رفت اما هر چه ایران برگه های بیشتری جمع کند به ضرر آمریکا می باشد و به این دلیل به نفع آمریکا می باشد که هرچه سریعتر به رفتار خود بر علیه ایران پایان دهد و تلاش کند از کانال های دیگر با ایرانی ها سر میز گفتگو بنشیند.

سخنان چند روز پیش آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی هم بسیار قابل تامل بود.

نباید به صورت سطحی به این سخنان گوش داد بلکه پشت این سخنان نکات ظریف بسیار زیادی نهفته بود که قطعا تحلیلگران بین المللی متوجه آن شده اند.

ایشان تنها راه مذاکره را بازگشت ایالات متحده به برجام و انجام تعهداتش و رفع تحریم ها و گفتگو در چهارچوب برجام دانستند.

البته شاید هم اگر آمریکایی ها به برجام بر نگردند وفقط تعهدات خود در برجام را اجرا کنند ایرانی ها بپذیرند آمریکایی ها به عنوان ناظر و نه عضو جلسات برجام در این جلسات شرکت کنند.

توجه داشته باشید آیت الله خامنه ای در سخنان خود هیچ محدودیتی در مورد سطح مقامات شرکت کننده در این گفتگو ها نگذاشت.

یعنی شاید اگر آقای ترامپ از رفتارهای خصومت بار خود بر علیه ایران دست بردارد حتی این فرصت نیز محقق شود که جلسه ای در سطح سران کشورهای عضو توافق هسته ای برگزار شود و ترامپ و روحانی هم در آن شرکت کنند و آنچه ترامپ آرزو دارند نیز محقق گردد.

برخی ممکن است تصور کنند که چنین اتفاقی جزو محالات می باشد اما به هر حال تنها راه حل این است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала