هرگونه حمله به ایران منجر به جنگ بزرگی خواهد شد که هیچ کس آماده آن نیست

© Fotolia / Peyman Kaiediهرگونه حمله به ایران منجر به جنگ بزرگی خواهد شد که هیچ کس آماده آن نیست
هرگونه حمله به ایران منجر به جنگ بزرگی خواهد شد که هیچ کس آماده آن نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هرگونه حمله به ایران مملو از رویارویی مسلحانه و جنگ علنی است که برای آن نه ایالات متحده و نه کشورهای حوزه خلیج فارس آماده هستند.

به گزارش اسپوتنیک، عضو پارلمان مصر؛ رئیس مجمع تحقیقات استراتژیک خاورمیانه سمیر گاتاس، در مصاحبه ای گفت: هنوز هیچ مدرک مشخصی مبنی بر این که ایران در پشت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در 14 سپتامبر بوده، ارائه نشده است.
وی توضیح داد که بسیاری از احزاب شبه نظامی سلاح های ایرانی دارند، به ویژه حوثی ها که آشکارا مسئولیت این حمله را به عهده گرفته اند. این سلاح ها توسط گروه های شیعه الحشد الشعبی در عراق و شبه نظامیان شیعه حزب الله لبنان نیز استفاده می شود.

ترامپ گفت که آمریکا قول حمایت از عربستان را نمی دهد - اسپوتنیک ایران
ترامپ گفت که آمریکا قول حمایت از عربستان را نمی دهد

این کارشناس خاطرنشان کرد: حتی اگر از سلاح های با دقت بالای ایرانی استفاده می شد، باز هم نشان نمی دهد که ایران مسئول حملات است.

گاتاس خاطرنشان کرد: فارغ از نتیجه تحقیقات، اکنون مهم است که بدانیم جواب چه خواهد بود؟ آیا این امر منحصراً از عربستان سعودی خواهد بود یا ایالات متحده آمریکا در این امر شرکت خواهد کرد؟ وی گفت: دکترین نظامی ایران، همانطور که بارها و بارها مورد تأیید قرار گرفته است، جنگ ستیزی را قبول نمی کنند و هرگونه حمله به ایران منجر به درگیری مسلحانه بزرگی خواهد شد که به یک جنگ فرامنطقه ای تبدیل می شود. آیا ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس برای این کار آماده هستند؟ من خیلی به این شک دارم.

این کارشناس اطمینان دارد که اکنون رویدادها خیلی سریع توسعه خواهند یافت. وی گفت: شاید برخی تصمیمات در سازمان ملل اتخاذ شود، اما به احتمال زیاد همه چیز برای سخت شدن تحریم های اقتصادی ایران شروع شود و من فکر نمی کنم که کار به جایی برسد که وارد جنگ با ایران با شوند.

نماینده مجلس معتقد است، پاسخ ایران در صورت گزینه نظامی سخت و دردناک خواهد بود: تمام پایگاه های آمریکایی، از جمله کویت، تمام تاسیسات نفتی عربستان سعودی، فرماندهی ایالات متحده، که در عراق و عربستان سعودی، امارات و نیروهای ائتلاف عربی به طور عانی تحت حمله ایران قرار می گیرند.

در همین حال، این کارشناس سناریویی که براساس آن آمریکایی ها برای متحدان خود می جنگند را بعید می داند.

به سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا توجه داشته باشید كه عربستان باید از خود محافظت كند. او همچنین اشاره کرد: سیستم های پدافند هوایی پاتریوت قادر به محافظت از متحدان خود نبود و سایه ای بر سلاح های آمریکایی افکند.

در مقابل این پیش زمینه، روسیه بلافاصله بیانیه ای درباره آمادگی خود برای تحویل سامانه های موشکی ضد هوایی S-400 خود به سعودی ها صادر کرد.

مردم ما (اعراب) با پوست خود این رفتارها را احساس کردیم، آمریکایی ها، بدون چشمک زدن، متحدان خود را به فروش می رسانند.

سعی نکنید ایرانی ها را به گوشه رینگ ببرید؛ به گفته سفیر پیشین معاون سابق وزیر امور خارجه مصر حسین حریدی، غرب در تلاش است ایران را به گوشه و کنار بکشاند، که به هیچ وجه ارزش انجام دادن آن را ندارد.
وی گفت: حمله به پالایشگاههای سعودی در طی چند سال گذشته از طریق جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تبدیل به تشدید جنگ بسیار خطرناک شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала