امیدواری آمریکا به تشکیل ائتلاف وسیع علیه ایران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت امریکا قصد دارد در جریان نشست یک هفته ای سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با دستاویز دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی ائتلاف وسیعی با هدف اتحاذ تدابیری علیه ایران تشکیل دهد.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به منابع خود در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرده است.

به گفته این منابع، ترامپ مخالف استقاده مستقیم از نیروی نظامی آمریکا علیه ایران بوده و ترجیح می دهد به جای این کار در صورت اجرای عملیاتی علیه ایران از سوی عربستان، از ریاض حمایت کند. برخی از متحدان امریکا به درستی اطلاعات امریکا درباره دست داشتن ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شده، شک دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، هماهنگ کردن پاسخ گسترده بین المللی از طریق سازمان ملل در جریان نشست مجمع عمومی در هفته آینده ، اولویت دارترین گزینه اقدامات دولت ترامپ علیه ایران محسوب می شود. منابع روزنامه امریکایی اضافه می کنند این امر تا حدی از توجه به وضع اقتصاد امریکا ناشی شده که می تواند در شانس ترامپ برای انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری در انتخابات سال 2020 تاثیر بگذارد و به این دلیل رئیس جمهور امریکا ترجیح می دهد درگیری نظامی رخ ندهد.

ترامپ در گفتگوی دیروز خود با خبرنگاران در سن دیگو اعلام کرد آمریکا از جنگ با ایران سخن نمی گوید و قول داد واشنگتن به جای آن "طی 48 ساعت آینده تحریم های بسیار بزرگی را علیه تهران اعمال کند". 

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را اکیدا رد کرد هاند. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، برخی از ناظران خسارات حمله به آرامکو را  بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 ارزیابی می کنند .

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала