ریاض: اقدامات احتمالی پس از حمله به آرامکو را به سازمان ملل اطلاع دادیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ریاض: اقدامات احتمالی پس از حمله به تأسیسات نفتی را به سازمان ملل اطلاع دادیم
ریاض: اقدامات احتمالی پس از حمله به تأسیسات نفتی را به سازمان ملل اطلاع دادیم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان می گوید که در حمله به تاسیسات آرامکو، سلاح های مورد استفاده اصل ایرانی بوده اند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل ، عبدالله المعالی ، در بیانیه رسمی به دبیرکل سازمان ملل آنتونی گوترس اطلاع داد كه ریاض پس از حمله به تأسیسات نفتی كشور ، رویه های مقرر در قوانین بین المللی را اعمال می كند. 

لاوروف: در مورد حوادث عربستان باید تحقیقات دقیق صورت گیرد - اسپوتنیک ایران
لاوروف: در مورد حوادث عربستان باید تحقیقات دقیق صورت گیرد

این دیپلمات در نامه ای گفت: "مطابق دستورالعمل دولت عربستان ، می خواهم توجه شما را به حمله ناجوانمردانه و منزجر کننده به تأسیسات شرکت نفت سعودی آرامکو در تاریخ 14 سپتامبر سال 2019 جلب کنم".

 المعالی گفت: "این حملات نه تنها به عربستان سعودی بلکه به منبع تأمین انرژی بین المللی و امنیت اقتصاد جهانی نیز وارد شده است. عربستان سعودی کاملاً قادر است از نفت و منابع حیاتی اقتصادی ، ثروت ملی و از همه مهمتر شهروندانش محافظت کند." با اشاره به اینکه این یک "حمله تروریستی و تاکتیک های آن متعلق به گروه های تروریستی و افراطی است".

به گفته نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، "همه نشانه ها و شواهد اولیه نشان می دهد که این حمله از یمن انجام نشده است، بر خلاف ادعاهایی که گروه های تروریستی حوثی ها ادعا می کنند ، و سلاح های مورد استفاده اصل ایرانی بوده اند". وی هشدار داد: "عربستان سعودی تمام مراحل لازم را مطابق با قوانین بین المللی اعمال خواهد کرد."

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала