واکنش مشاور روحانی به اتهامات وزارت دفاع عربستان علیه ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / واکنش مشاور روحانی به اتهامات وزارت دفاع عربستان علیه ایران
واکنش مشاور روحانی به اتهامات وزارت دفاع عربستان علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسام‌الدین آشنا نشست خبری سخنگوی وزارت دفاع عربستان را فاجعه رسانه‌ای برای این کشور دانست.

به گزارش اسپوتنیک، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران اتهامات مطرح شده توسط ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان مبنی بر استفاده "ایران" از پهپاد نوع دلتا وینگ (بال سه‌گوش) "برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو"، واکنش نشان داد.

مشاور رئیس جمهور ایران در توئیتی نوشت: ‏نشست خبری سخنگوی دفاعی سعودی یک فاجعه رسانه‌ای برای این کشور است. با قاطعیت ثابت کرد که نمی تواند ثابت‌کند یا نمی‌داند؛ ۱. کروز و پهپادها دقیقا ساخت کجاست. ۲. از چه منطقه و نقطه‌ای شلیک شده‌است. ۳. چرا پدافند هوایی نتوانسته حمله را خنثی کند.

​ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که "پهپاد (استفاده شده برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو)، پهپاد ایرانی نوع دلتا وینگ (بال سه‌گوش) بوده و در این حمله ایران از 18 موشک و هفت پهپاد استفاده نموده است." وی افزود: "این حمله از شمال و بدون شک با حمایت ایران صورت پذیرفته است."

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی‌ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала