آرد و نان‌هایی با طعم شن و خاک +ویدئو، عکس

© Sputnik / Aleksander Liskin  /  مراجعه به بانک تصاویر ایران برای اولین بار برنامه صادرات گندم را اعلام کرد
ایران برای اولین بار برنامه صادرات گندم را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
‌بر اساس برآوردهای انجام شده هر ساله بیش از ۷۰۰ هزار تن سنگ، ماسه، خاک و ضایعات با گندم خریداری شده از دلالان و کشاورزان مخلوط شده است؛ این موضوع با واکنش کاربران ایرانی در فضای مجازی همراه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، انتشار اسناد و اخباری مبنی بر وجود ضایعاتی همچون سنگ، شن و خاک با گندم خریداری شده از کشاورزان، سبب نارضایتی عموم مردم ایران و واکنش‌ کاربران در فضای مجازی شده است. بر اساس این اسناد هر ساله بخشی از گندم خریداری‌ شده از کشاورزان مخلوط به ضایعاتی همچون سنگ، شن و خاک است که طبق برآورد انجام ‌شده وزن این ضایعات حدود ۷۰۰ هزار تن در سال است و رقمی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. و در حقیقت به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها، ضمن اینکه سلامتی مردم به مخاطره‌ می‌افتد، بخش عمده این پول هم به جیب دلالان فروش گندم می‌رود. با استفاده این گندم ها در تولید نان قوت غالب مردم نیز آلوده به این ضایعات شده است که خطرناک می باشد و عوارض جبران ناپذیری دارد.

محمدرضا مرتضوی رئیس هیئت مدیره انجمن آردسازان در نامه‌ای به رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دلیل اصلی ورود این حجم از ضایعات به خرید تضمینی گندم را عدم رعایت استانداردهای سازمان استاندارد توسط شرکت بازرگانی دولتی و استفاده از توری نامناسب در زمان خرید تضمنی گندم عنوان کرد. چرا که برای خرید تضمینی گندم معیاری تحت عنوان "جدول پاکی گندم" در نظر گرفته شده است و تعیین میزان خلوص گندم در زمان خرید در مراکز خرید تضمینی نیز بر اساس اطلاعات مندرج در این جدول تعیین می‌شود، بر این اساس سازمان ملی استاندارد برای خرید تضمینی گندم توری ۲۲۰ میلی‌متر را معرفی کرده است اما وزارت جهاد کشاورزی به جای استفاده از توری استاندارد، توری غیراستاندارد ۲۲ میلی‌متر را به مراکز خرید تضمینی گندم معرفی کرده است.
این توری توان جداسازی ضایعات را بر اساس جدول پاکی گندم ندارد و این امر باعث شده که نه تنها ضایعات گندم به همراه گندم به چرخه خرید تضمینی وارد شود بلکه این امکان را نیز فراهم می‌کند که برخی واسطه‌ها به طمع سوءاستفاده از این شرایط، سنگ و خاک اضافی نیز به محموله‌های خرید تضمینی اضافه کنند تا بتوانند پول بیشتری به دست آورند.

View this post on Instagram

A post shared by توئیتر فارسی (@twiit.farsi) on

کاربران با نظرات مختلف، عنوان می‌کنند نه تنها سنگ و خاک، کاغذ و فضولات حیوانی نیز در آرد دیده‌اند و متعجب‌اند از اینکه چگونه همچنان زنده هستند. این کاربران اجرایی نشدن مجازات مجرمان را دلیل اصلی شدت گرفتن چنین اتفاقاتی در ایران می‌دانند و عقیده دارند از ماست که بر ماست و سکوت خود در مقابل اتفاقات مشابه را دلیل چنین رخدادهایی در کشور غنی خود می‌دانند.

View this post on Instagram

A post shared by RES (@res_news) on

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала