اظهار نظر فلاحت پیشه درباره حملات اخیر به آرامکو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اظهار نظر فلاحت پیشه درباره حملات اخیر به آرامکو
اظهار نظر فلاحت پیشه درباره حملات اخیر به آرامکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر بمباران عربستان کار ایران بود اثری از «آرامکو» نمی‌ماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، استاد دانشگاه و عضو کمیسیون امنیت ملی حشمت الله فلاحت پیشه، بیان کرد: این روشن است که ربط دادن حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان به ایران تنها شرایط را برای آن‌ها بدتر کرده و معادله منطقه را غیرقابل‌حل‌تر برای آنان خواهد ساخت.

فلاحت پیشه: هر گونه اقدام آمریکا برای توقیف کشتی ایرانی با مقابله به مثل مواجه خواهد شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فلاحت پیشه: هر گونه اقدام آمریکا برای توقیف کشتی ایرانی با مقابله به مثل مواجه خواهد شد

توییت کم سابقه رئیس جمهور آمریکا که در آن تلویحا ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان کرده و از اقدام نظامی درصورت تایید این مسئله سخن گفته بود، موجی از نگرانی‌ها در بین تحلیل‌گران جهانی را ایجاد کرد. هدف ترامپ این است که معادله اقتصادی جهانی که مدتی است به زیان آمریکا تغییر کرده را به سود این کشور تغییر دهد و در این راه باید هژمونی خود را نیز حفظ کند. دکترین ترامپ این است که این کار را با ابزار «جنگ روانی» انجام دهد. او می‌داند باز شدن یک جبهه جنگی بزرگ در منطقه در وهله اول همین سیاست وی را به حاشیه می‌کشاند. تا همینجای کار نیز حمایت ترامپ از عربستان در کنگره آمریکا به ضرر او تمام شده و نشانه آن بررسی هرساله نقش عربستان در واقعه حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک است که هر روز ابعاد بیشتری از آن مطرح می‌شود.

عربستان سعودی درحال پس دادن تاوان جنگ افروزی خودش است. قدرت نظامی آن‌ها از یمنی‌ها بیشتر بود و همین آن‌ها را به اشتباه محاسباتی کشاند. آنها عملا وارد یک جنگ فرسایشی با یمنی‌ها شدند و  این فرسایش به حدی زیاد شد که اکنون طرف قوی‌تر جنگ (سعودی) در توازن با طرف یمنی قرار گرفته است! جنگ فرسایشی برنده ندارد و معمولا یک نوع توازن در این نوع از جنگ‌ها رخ می‌دهد. هرچه می‌گذرد آسیب‌پذیری عربستان در این جنگ بیشتر می‌شود، حال که در سال‌های ابتدایی تنها یمن هزینه می‌داد. اماراتی‌ها اما اندکی زرنگ‌تر بودند و زودتر پای خود را از این منجلاب بیرون کشیدند. آمریکایی‌ها و متحدانشان نیز از شدت جنایت عربستان در این جنگ کاملا مطلع هستند.

از زمان حمله به نفتکش‌های امارات نیز ترامپ از انتظار برای نتایج تحقیقات گفت و منتظر بود که در آنجا هم علیه ایران «اقدام» کند. بازی او روشن است و تحقیقی هم در کار نبوده است. زمانی که ترامپ از «تحقیقات» صحبت می‌کند، این به‌معنای حرکت در راستای جنگ روانی به منظور دور شدن از جنگ نظامی و واقعی است. او سعی دارد با این کار زمان بخرد تا ادعاهای نظامی‌اش از یاد افکار عمومی برود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала