تنش در تنگه هرمز تهدیدی برای بازار آلومینیوم

© AP Photo / Kamran Jebreiliتنش در تنگه هرمز تهدیدی برای بازار آلومینیوم
تنش در تنگه هرمز تهدیدی برای بازار آلومینیوم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران در تنگه هرمز علاوه بر صنعت نفت بر طیف وسیعی از صنایع تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ژاپنی Nikkei، تنش در تنگه هرمز، یک منطقه کلیدی در حمل و نقل نفت خام و سایر حمل و نقل‌های دریایی، می‌تواند بازار آلومینیوم و مواد شیمیایی را تحت تأثیر قرار دهد.

گزارش مرکز تجارت جهانی حاکی است که خاورمیانه محل تامین ۳۰ درصد از کل فراورده های پتروشیمی دنیاست و ۱۶ درصد آلومینیوم را نیز تامین می کند. بنابراین، بسیاری از شرکتهای ژاپنی به طور فزاینده‌ای به محصولات خاورمیانه وابسته هستند.افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران علاوه بر صنعت نفت بر طیف وسیعی از صنایع نیز تأثیر خواهد گذاشت.

آخرین  تدارکات نظامی آمریکا در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
آخرین تدارکات نظامی آمریکا در تنگه هرمز

لازم به ذکر است که ژاپن برای محافظت از حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز به ائتلاف ایالات متحده نپیوست. با این حال توکیو استقرار نیروهای دریایی خود در منطقه را بررسی خواهد کرد.

تنش میان آمریکا و ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام و اقدامات تهران برای کاهش تعهدات برجامی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. بین واشنگتن و تهران همچنین در حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز، برنامه موشکی ایران و همچنین ادعای پشتیبانی ایران از تروریسم در چندین کشور تنش وجود دارد.

پیشتر آمریکا اعلام کرد، که قصد دارد برای تامین امنیت تردد کشتی ها در تنگه هرمز ائتلاف بین المللی ایجاد کند. این طرح برای اولین بار اواخر ماه ژوئن در مذاکرات وزرا با متحدین ناتو در بروکسل مطرح شد. این پیشنهاد هم در خصوص گزینه هایی برای شناسایی هوایی و هم اسکورت کشتی های تجاری در تنگه هرمز بود. لندن همچنین پس از توقیف نفتکش بریتانیایی استنا امپرو از سوی ایران، از تصمیم خود مبنی بر حفاظت از کشتی های تجاری در تنگه هرمز خبر داد. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر اعلام کرد، فرانسه به منظور برقراری امنیت دریایی به همراه انگلیس و آلمان بر روی "طرح اروپایی" کار خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала