امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با شرکت های ایرانی

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMAکشف یک میدان بزرگ گازی در ایران
کشف یک میدان بزرگ گازی در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرارداد توسعه میدان گازی بلال ایران به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار با شرکت ایرانی نفت وگاز پارس (پتروپارس) و یکی از شرکت های وابسته به شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از   خبرگزاری صداو سیما،   بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در مراسم مربوطه  با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با دو شرکت ایرانی تاکید کرد: نوع جدیدی از قرارداد‌ها در قرارداد توسعه میدان گازی بلال امضا شد که در آن ایراد‌های قرارداد‌های بیع متقابل برطرف شده است. البته اگر کمک صندوق توسعه ملی نبود، نمی‌توانستیم در این زمینه کاری کنیم.

به گفته وزیر نفت، مدت قرارداد ۳۴ ماهه است و هزینه اعلام شده برای آن نیز ۴۴۰ میلیون دلار است البته سقف این قرارداد‌ها بسته نشده است و پیمانکاران متفاوت با شرکت در مناقصه، هزینه‌های خود را ارائه می دهند که با تائید وزارت نفت، سایر امور جاری قرارداد نهایی می‌شود.

وزیر نفت ایران با تاکید براینکه درباره صادرات به علت سوء استفاده دشمنان اطلاعات را رسانه‌ای نمی‌کنیم گفت: درست است هرچه همکاری بین‌المللی بیشتر شود، کار‌ها بهتر پیش می‌رود، اما اکنون نیز متوقف نشده‌ایم و طرح‌های ابتکاری و بی‌نظیری را در حوزه‌های مختلف در دستور کار داریم.

 مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس پس از امضای این قرارداد، هدف از آن را تکمیل عملیات توسعه میدان پارس جنوبی و برداشت از بخش شرقی این میدان موسوم به میدان بلال عنوان کرد.

آقای محمد مشکین فام افزود: این قرارداد بصورت بیع متقابل است و به طرح توسعه جامع و یکپارچه فاز‌های ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی الحاق می‌شود.

وی بابیان اینکه میدان گازی بلال در بخش شرقی میدان مشترک پارس‌جنوبی و در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده است، افزود: دستیابی به تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی برابر ۱۴ میلیون مترمکعب در ۳۴ ماه از اهداف این قرارداد است و گاز تولیدی این میدان برای فرآورش به پالایشگاه فاز ۱۲ منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق این قرارداد، پیمانکار داخلی موظف است حفاری هشت حلقه چاه، احداث و نصب یک پایه سکو (جکت) سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر را انجام دهد.

یادآور می شود هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از توافق هسته ای برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 روز 7 ژوئن امسال  آمریکا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین 39 شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد و به تنهایی نیمی از صادرات پتروشیمی ایران را عهده‌دار است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала