همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست

© AFP 2023 / Seth Mcallisterهمکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست
همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنسولگری آمریکا در جده در عمل، مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مسئول کنسولی پیشین آمریکا در شهر جده عربستان گفت که دستگاه‌های امنیتی آمریکا، افراط گرایان وابسته به القاعده را در عربستان جذب کردند و زمینه ساز حملات 11 سپتامبر در آمریکا شدند.

مایکل اسپرینگمن مسئول کنسولی پیشین آمریکا در شهر جده عربستان به مناسبت سالروز حملات 11 سپتامبر، افزود:« هیچ‌گاه تحقیق شفافی درباره عوامل و دلایل حملات 11 سپتامبر که نتایج آن در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد، صورت نگرفت.

 در دوران کار در کنسولگری آمریکا، با صدور روادید برای برخی اشخاص مشکوک به فعالیت‌های افراط گرایانه مخالفت کرد و در نتیجه آن مورد بازخواست وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت و متهم به اخلال در روند جذب نیرو برای آموزش از سوی سازمان‌های امنیتی آمریکا شد.

کنسولگری ما در جده در عمل، مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی بود. بیشتر کارکنان آن از سازمان سیا و سازمان امنیت ملی بودند که وظیفه ارسال و دریافت پیام‌های رمز را داشتند. آنها برای ترتیب سفر به خاک آمریکا، برخی اشخاص را نزد من می‌فرستادند.

آمریکا از روسیه می خواهد تا با استانداردهای ایكائو به شناسایی تروریست ها کمک كند - اسپوتنیک ایران
آمریکا از روسیه می خواهد تا با استانداردهای ایكائو به شناسایی تروریست ها کمک كند

نظر من این بود که این اشخاص واجد شرایط نیستند و درخواست روادید آنها را رد می کردم. این افراد نمی‌توانستند ثابت کنند که قصد بازگشت از ایالات متحده را دارند. البته من گزارش این موضوع را به واشنگتن هم می فرستادم.

این افراد به دنبال روادید بودند،  تروریست‌های مربوط به «اسامه بن لادن» بودند که قرار بود برای دریافت آموزش از سوی سیا به ایالات متحده گسیل شوند. من به مقامات بالا در چندین نهاد اعلام شکایت کردم، اما همه آنها بی پاسخ ماند.

یک بار دو پاکستانی نزد من آمدند و آنها می‌خواستند به یک نمایشگاه تجاری قطعات خودرو در آمریکا بروند. در مرحله پرسش و پاسخ متوجه شدم آنها نه می‌توانند نام این نمایشگاه را بگویند و نه شهری را که قرار بود در آن نمایشگاه برگزار بشود.

من درخواست روادید آنها را رد کردم اما مامور پرونده آمد و گفت ویزا بدهید. گفتم :نه، صلاحیت آنها رد است.. پاسخ داد :متاسفم، ولی ما به آنها احتیاج داریم. وقتی به سفارت در ریاض شکایت کردم ، به من گفته شد که ساکت باشم، دلایلی برای این کار وجود دارد.

این اشخاص همه نوع بودند، عرب و غیر عرب. حتی از کشورهای آسیایی. آنها قرار بود به مراکز نظامی آمریکایی در ساحل شرقی ایالات متحده فرستاده شوند تا برای شلیک به هواپیماهای شوروی و انفجار آموزش ببیند.

پس از شکل گیری این گروه از تروریست‌های حرفه ای، آمریکا فکر کرد که می‌تواند نه تنها علیه شوروی بلکه علیه دیگران از آنها بهره برداری کند. در سال‌های بعدی این جریان ادامه پیدا کرد، ولی هر بار با اسم تازه‌ای ظهور یافت».

ریشه حملات 11 سپتامبر به خاک آمریکا را باید در دوران جنگ سرد و همکاری واشنگتن با گروه های مجاهدین ضد شوروی جست‌وجو کرد.در آن زمان دستگاه اطلاعاتی آمریکا به دنبال جذب نیرو برای نیروهای مجاهدین در افغانستان بود که با نیروهای شوروی بجنگند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала