برخی از جزئیات طرح فرانسه برای ایران

© Depositphotos.com / AndreyKrبرخی از جزئیات طرح فرانسه برای ایران
برخی از جزئیات طرح فرانسه برای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه آمریکایی «دیلی بیست» ادعا کرده طرح مکرون علاوه بر تامین خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، تعهد تهران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده را نیز شامل می‌شود.

به گزارش  اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «دیلی بیست» اعلام کرد طرح رئیس جمهور فرانسه که ترامپ از آن سخن می‌گوید تامین خطی اعتباری برای ایران به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

به ادعای این گزارش، طرح امانوئل مکرون شرط می‌کند که «ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد، امنیت و دریانوردی در خلیج فارس را تهدید نکند و به گفت‌وگو‌های خاورمیانه در آینده پایبند باشد».

دیلی‌بیست همچنین به نقل از چهار منبع آگاه اعلام کرده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در حالی نجات برجام را به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران مشروط می‌کنند که مقامات جمهوری اسلامی بار‌ها به روشنی تاکید کرده‌اند درباره برنامه موشکی و قدرت دفاعی کشور و همچنین قدرت منطقه‌ای مذاکره نخواهند کرد و پیش شرط هرگونه مذاکره درباره برجام را بازگشت آمریکا به این توافق و تامین مناقع مالی ایران طبق آن اعلام کرده‌‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

تهران در نخستین گام، محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. 

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام از راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала