گزارش و تحلیل

با برکناری یک آقای سیبیلو چیزی عوض نمی‌شود

© REUTERS / Leah Millisجان بولتون
جان بولتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برکناری جان بولتون، چراغ سبز ترامپ برای ایران نیست.

اسپوتنیک –  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، 10ام سپتامبر در توئیتر اعلام نمود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برکنار نموده است. رئیس جمهور آمریكا در توئیتی درباره اخراج بولتون نوشت: "من با بسیاری از پیشنهادات وی مانند دیگر افرا در دولت مخالف بودم و از جان خواستم استعفا دهد، كه وی امروز صبح انجام داد."  اما جان بولتون اعلام نموده است که خود وی شخصا استعفای خود را تقدیم نموده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در واکنش به برکناری بولتون نوشت: جان بولتون ماه ها پیش وعده داده بود که ایران تا سه ماه دیگر نخواهد بود، ما هنوز ایستاده ایم و او رفته است. همانگونه که همه ایران ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند. با اخراج بزرگترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت های ایران مواجه خواهد بود.

علی شمخانی، دبیر شوری عالی امنیت ملی ایران نیز به برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش نشان داده و آن را تغییرات ظاهری در هیئت حاکمه این کشور دانست. شمخانی اظهار داشت: اوباما و ترامپ، هردو سیاست  تحریم ملت ایران را دنبال کردند. ملاک ارزیابی ایران، سیاست واقعی و عملکرد امریکا بویژه در قبال پایبندی به تعهدات بین‌المللی و رفع تحریم‌ ها علیه مردم ایران است.

واکنش کاربران ایرانی به اخراج بولتون  - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی به اخراج بولتون

اما آیا برکناری جان بولتون که اکثرا او را سیاست مداری تندرو و طرفدار جنگ و خونریزی می‌دانند موجب تغییر در روابط میان ایران و آمریکا خواهد شد؟ آیا این تغییر به گرم شدن روابط تهران و واشنگتن کمکی خواهد نمود؟

با دکتر سید محمد مرندی، رئیس دانشکده مطالعات جهان (گروه مطالعات آمریکای شمالی)، عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در این راستا همکلام شدیم.

اسپوتنیک: برکناری جان بولتون چه تاثیری بر روی روابط تهران و واشنگتن خواهد گذاشت؟

آنچه که در روابط دو کشور می‌تواند تغییر ایجاد کند، تغییر در رفتار آمریکاست و تمامی تصمیم‌گیری‌های آمریکا در قبال ایران با تاییده رئیس جمهور این کشور است. بنابراین سیاست خارجی آمریکا با تغییر یک چهره عوض نمی‌شود. البته که این تغییر به نفع ترامپ و تندروها در افکار عمومی جهان نیست و از سوی دیگر از لحاظ روحی و روانی به نفع ایران است.

زمانی که آمریکا دست از جنگ اقتصادی علیه مردم ایران بردارد و رفتار انسانی، منطقی و عقلانی نسبت به ایران داشته باشد آن موقع است که می‌توان گفت سیاست خارجی آمریکا عوض شده است.

اسپوتنیک: آیا شما این برکناری را گامی از طرف ترامپ برای بهبود روابط با ایران نمی‌بینید؟

واکنش مقام ایرانی به اخراج بولتون  - اسپوتنیک ایران
واکنش مقام ایرانی به اخراج بولتون

نخیر، من هیچ دلیلی نمی‌بینم که این تغییر در مسیر بهبود روابط با ایران برداشته شده باشد. تنها چیزی که برای ایران مهم است تغییرات عملی است. اگر ایران ببیند که آمریکایی‌ها در چارچوب قوانین بین‌الملل رفتار می‌کند، جنگ اقتصادی علیه مردم راه نمی‌اندازد، راه زنی دریایی نمی‌کند، مردم را تهدید به جنگ نمی‌کند، پیشنهاد رشوه به ناخدای نفتکش ایرانی نمی‌دهد و دست از رفتارهای احمقانه و کینه توزی به شکل بلند مدت و با ثبات برداشته است، آن موقع است که تغییر حاصل شده و صورت مسئله عوض می‌شود. اما با برکناری یک آقای سیبیلو چیزی عوض نمی‌شود. بولتون سیاست خارجی آمریکا را تعیین نمی‌کند و ترامپ هست که مهر تایید را بر روی سیاست‌های خارجی این کشور می‌زند.

اسپوتنیک: به نظر شما علت این برکناری چه موضوعی بوده است؟

علت برکناری بولتون ایران نبوده است. آنچه که مربوط به شنیده‌های ماست حاکی از آن است که مسائل مختلفی علت این برکناری بوده است؛ از جمله اینکه اصولا بولتون در رفتار با مردم آدم نچسبی هست و ظاهرا ایشان از دستورات رئیس جمهور آمریکا که خود انسان قلدری هست به راحتی تمکین نمی‌کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала