ادامه بازداشت شهروندان خارجی در ایران

© Fotolia / Jinga80بازداشت یک ایرانی مسلح در نزدیکی تفریحگاه ترامپ
بازداشت یک ایرانی مسلح در نزدیکی تفریحگاه ترامپ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت استرالیا اعلام کرد که سه شهروند استرالیایی در ایران بازداشت شده‌اند. خبر این دستگیری‌ها پس از یک سری بازداشت شهروندان کشورهای غربی توسط تهران، منتشر می‌شود.

به‌گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو زمانه، سخنگوی دولت استرالیا چهارشنبه ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر ضمن اعلام این خبر گفت: «وزارت امور خارجه و وزارت تجارت کمک‌های کنسولی به خانواده‌های سه استرالیایی بازداشت شده در ایران ارائه می‌دهند.»

روزنامه بریتانیایی تایمز پیش از این گزارش داده بود که دو زن با تابعیت دو گانه استرالیایی ـ بریتانیایی، در زندان اوین تهران بازداشت هستند. به‌گزارش شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا، همراه استرالیایی یکی از این زنان نیز دستگیر شده است.

دستگیری این زوج در تابستان امسال (یک وبلاگ‌نگار و دوست پسرش که به آسیا سفر کرده‌اند) و یک زن تنها (استاد دانشگاه کمبریج که از دانشگاه استرالیا دعوت شده بود) با هم ارتباطی ندارند. بازداشت دومی احتمالاً به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد.

به‌گفته تایمز این استاد دانشگاه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، مجازات متداولی که در صورت محکومیت به جاسوسی اعمال می‌شود.

خبر بازداشت شهروندان استرالیایی پس از آن منتشر شده است که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در پی چند حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس، در ماه اوت اعلام کرد که این کشور سهم «کوچکی» در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا برای محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه استراتژیک هرمز ایفا خواهد کرد. در این ائتلاف تاکنون بریتانیا و بحرین شرکت دارند.

چندین خارجی که اکثراً دوتابعیتی هستند در حال حاضر در ایران زندانی هستند. با وخیم‌تر شدن روابط ایران و کشورهای غربی پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام ، این بازداشت‌ها ابزاری برای تهران در زمینه فشار به غرب محسوب می‌شوند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  از زمان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تاکنون بیش از ۳۰ شهروند دوتابعیتی را بازداشت کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند نشان دهند که مشکلی با ایرانیان دوتابعیتی ندارند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از این گفته بود جمهوری اسلامی هیچ سیاستی علیه ایرانیان دوتابعیتی ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала