تور محرم برای گردشگران خارجی +عکس، ویدئو

© Photo / صادق پور صادق کلیساهای تاریخی منطقه آزاد ارس مقصد گردشگران خارجی
کلیساهای تاریخی منطقه آزاد ارس مقصد گردشگران خارجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تور محرم با قیمت ۳۵۰ هزار تومان برای آشنایی گردشگران خارجی با آیین‌های عزاداری، شرکت در مراسم عزاداری و تماشای بافت قدیمی شهر، در یزد رایج شده است.

به گزارش اسپوتنیک، تبلیغاتی از تور سه روزه با نام "تور محرم" در شهر یزد منتشر می‌شود. این تور برای علاقمندان خارجی در نظر گرفته شده است که با حضور در مراسم عزاداری چند ساله، از نزدیک بتوانند سینه‌زنی و نخل‌برداری را ببینند و با سنت‌های عزاداری در ایران به ویژه شهر یزد آشنا شوند و علاوه بر آن از بافت قدیمی شهر و اماکن تاریخی دیدن کنند. این اتفاق با واکنش‌های موافق و مخالف کاربران در فضای مجازی همراه شده است.

View this post on Instagram

A post shared by Noandish (@mynoandish) on

کمیته‌ای با نام گردشگری مذهبی-معنوی در سال ۱۳۹۵ در شهر یزد با هدف آشنایی گردشگران خارجی با آیین‌های عزاداری با نگاهی "غیراقتصادی" و به صورت رایگان شکل گرفت. استقبال گردشگران خارجی از رویدادی که آن را کمتر دیده و شنیده‌اند، باعث شده است برخی آژانس‌های گردشگری در زمانی که تمام سایت‌های تاریخی و گردشگری در کشور ایران تعطیل است، با شناسایی تکیه‌های تاریخی، سنت‌های عزاداری و محل برپایی تعزیه‌ها، نگاه دیگری به محرم داشته باشند و محتوای آن را با گردشگری درآمیزند.

View this post on Instagram

A post shared by رزرو آنلاین اقامتگاه سیوان (@civann.ir) on

محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو انجمن علمی گردشگری ایران که چند دوره همایش گردشگری و معنویت را برگزار کرده به استناد تحقیقی که انجام داده است، می‌گوید: «دریافتم بسیاری از آیین‌ها در حوزه محرم برای گردشگران به مراتب جذاب‌تر از رویدادهای سایر کشورها است، ولی ما از این قضیه غافلیم و یک‌سری موانع برای خود درست می‌کنیم که در نتیجه آن، دیگران نمی‌توانند از این جذابیت‌ها بهره‌ای ببرند.»
او معتقد است: همه آیین‌هایی که ما فکر می‌کنیم قدیمی شده است و یا به شکل محدود فقط ایرانی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند برای گردشگران خارجی که طالب دیدن رویدادهای جدیدی هستند، یک جاذبه به شمار می‌آید.

View this post on Instagram

A post shared by کانال گیزمیز‌‌‌ 💯 (@gizmiztel) on

علاوه بر شهر یزد تورهای محرم‌گردی در تهران با مقصد تکیه‌های تاریخی و محله‌های قدیمی، بوشهر با معرفی مراسم سینه‌زنی با سنج و دمام و سیستان و بلوچستان با هدف آشناسازی با آیین‌های بومی عزاداری محرم برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.

تعداد زیادی از کاربران عنوان می‌کنند مراسم عزاداری محرم در یزد بسیار عالی برگزار می‌شود و موافق چنین تورهایی برای آشنایی اقوام خارجی با سنت‌های تاریخی عزاداری در شهرهای مختلف با آیین‌های بومی هستند. اما جمعی از کاربران نظر دیگری دارند و عنوان می‌کنند چرا باید تور محرم و دسته‌گردی در یزد و سایر شهرها به راه اندخت؟ و از این اتفاق با نام بیزینس از مراسم عزاداری یاد می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала