اجلاس سه جانبه با محوریت سوریه در ترکیه

© Sputnik / Mikhael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر اجلاس سه جانبه با محوریت سوریه در ترکیه
اجلاس سه جانبه با محوریت سوریه در ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه از ضرورت تشکیل کمیته مشروطه سوریه خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه، در آنکارا 16 سپتامبر تشکیل کمیته مشروطه سوریه در اجلاس سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کالین در گفتگو با خبرنگاران گفت: ایجاد کمیته مشروطه سوریه بسیار مهم است و روز دوشنبه در یک نشست سه جانبه (روسیه - ترکیه - ایران) این بحث خواهد شد.

به گفته وی، در این اجلاس همچنین درباره  ادلب بحث خواهد شد.

در اواخر ماه آگوست، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گیر پندرسون، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که کمیته قانون اساسی سوریه تقریباً تشکیل شده است و ابراز امیدواری کرد که حتی ممکن است قبل از پایان ماه سپتامبر تکمیل شود.

نماینده رئیس جمهور ترکیه همچنین خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم که توافقنامه ادلب توسط همه طرفها در روز دوشنبه رعایت شود، در این نشست سه جانبه، شرکت کنندگان در مورد موضوع ادلب نیز گفتگو خواهند کرد. ترکیه تنها کشوری است که می تواند در مورد وضعیت سوریه با همه طرفین بحث و گفتگو کند، با فدراسیون روسیه، ایران، ایالات متحده و ما آماده هستیم تا تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل بکار بریم.

درگیری مسلحانه در سوریه از سال 2011 شروع شد؛ در پایان سال 2017 پیروزی بر گروه تروریستی داعش عراق وشام  اعلام شد. همچنین هنوز درگیری در بخش هایی از خاک سوریه ادامه دارد؛ در حال حاضر مهمترین برنامه یافت راه حل سیاسی و احیای سوریه و همچنین بازگشت پناهندگان به سوریه در اولویت قرار دارد.

مذاکرات و توافقات سوریه در شهرهای نورسلطان و ژنو  انجام می گیرد.

مذاکرات پیشین در 30 ژانویه سال 2018 در سوچی تحت کنگره ملی سوریه برگزار شد که نخستین تلاش برای جمع کردن طیف گسترده ای از شرکت کنندگان در یک جلسه محسوب می شود. دستاورد اصلی کنگره تصمیم به ایجاد کمیته ای شد که در ژنو شروع به کار خواهد کرد و وظیفه اصلی آن اصلاح و تهیه قانون اساسی سوریه باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала