آمریکا: جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته ای را می گیریم

CC BY-SA 2.0 / Gage Skidmore / Mike Pompeoآمریکا: جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته ای را می گیریم
آمریکا: جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته ای را می گیریم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پومپئو: آمریکا تمامی راه های منجر به دسترسی تهران به سلاح هسته ای را قطع می کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا مایک پومپئو، ایران میتواند فعالیت های هسته ای اعلام نشده ای را انجام دهد.

پومپئو در حساب توئیتر خود نوشت: عدم همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالاتی را در مورد مواد هسته ای غیر مجاز احتمالی یا فعالیت های اعلام نشده مطرح می کند؛ این به نمایانگر دروغ های 40 ساله ایران است.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، در روز دوشنبه از انهدام تأسیسات هسته ای مخفی ایران پس از آنکه برای طرف اسرائیل معلوم شد خبر داد. به گفته نتانیاهو، این تأسیسات در شهر آباده در استان فارس واقع شده و از اواخر ماه ژوئن تا پایان ژوئیه 2019 در بازه های زمانی متفاوتی تخریب شده است؛ نخست وزیر اسرائیل ادعا كرد كه ایران برای توسعه‌ی سلاح های هسته ای، آزمایشاتی را در این تأسیسات انجام داده است.

ایران، شنبه گذشته اعلام كرد كه شروع به مرحله سوم كاهش تعهدات تحت برنامه جامع اقدام عملی برنامه هسته ای كرده است.

پومپئو: کاهش بیشتر تعهدات ایران به برجام را غیرقابل قبول است  - اسپوتنیک ایران
پومپئو: کاهش بیشتر تعهدات ایران به برجام غیرقابل قبول است

برجام توسط ایران و شش کشور میانجی دیگر (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) در 14 ژوئیه 2015 پس از 10 سال مذاکره در وین به تصویب رسید. این توافق نامه به منظور تضمین ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران در ازای برداشته شدن همه تحریم های بین المللی و یکجانبه از تهران ایجاد شد و در 18 اکتبر همان سال برجام اجرایی عمل شد.

با این حال، در ماه مه سال 2018 ایالات متحده به طور یک جانبه خروج خود از برجام را اعلام کرد و تحریم های شدیدی علیه ایران از جمله تحریم کامل صادرات نفت ایران وضع کرد که درآمد حاصل از آن از اهمیت اساسی برای اقتصاد جمهوری اسلامی برخوردار است.

در 8 ماه مه امسال تهران در مورد اولین گام کاهش تعهدات خود نسبت به برجام اطلاع داد و مهلت 60 روزه ای به بریتانیا، فرانسه و آلمان داد تا بتوانند راه حلی برای خارج شدن از این شرایط و تامین نیازهای مالی تهران پیدا کنند.

با گذشت مهلت 60 روزه تهران در روز 7 ژوئیه، ایران مرحله دوم کاهش تعهدات خود را آغاز کرد و 60 روز دیگر تا رسیدن به گام سوم کاهش تعهدات به اروپاییان مهلت داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала