گرانی لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس در ایران +عکس

© Photo / MOSTAFA RASOULIطعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل
طعم قهوه با کتاب در کافه سیار تیتیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش چند برابری لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در آستانه آغاز سال تحصیلی بسیاری از خانواده‌ها را برای تهیه این اقلام به شدت نگران کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، همه خانواده‌ها برای شروع سال التحصیلی و بازگشایی مدارس، دغدغه تهیه لوازم‌التحریر و آماده کردن فرزندانشان برای سال تحصیلی جدید را دارند. قیمت‌های سرسام‌آور لوازم التحریر لاکچری، باعث نگرانی خانواده‌های ایرانی شده است. غالب خانواده‌هایی که چندین دانش‌آموز دارند به شدت از وضعیت موجود ناراضی هستند و به ناچار تنها برای یک ماه تحصیلی فرزندانشان لوازم‌التحریر تهیه می‌کنند.

View this post on Instagram

. رویداد۲۴ : با نزدیک شدن به فصل درس و مدرسه، تهیه لوازم‌التحریر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و دانش‌آموزان شده است؛ آن‌ها می‌گویند مشق نوشتن فرزندانشان هم پدیده‌ای لاکچری شده، زیرا دفتر مشقی که تا به حال با قیمت ۵ هزار تومان می‌خریدند اکنون ۲۰ هزار تومان شده است! هفته پیش رویداد۲۴ در گزارشی به مشکلات تهیه لوازم التحریر پرداخت و به نقل از موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران خبر داد که قرار است ۱۰ تا ۱۵ میلیون جلد دفتر ۵۰ برگ دولتی با قیمت زیر ۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود. با این حال این وعده وفا نشده و مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ از بازار لوازم التحریر نشان می‌دهد خانواده‌ها مجبورند اقلام مورد نیاز خود را با همان قیمت نجومی خریداری کنند. فروشندگان لوازم التحریر می‌گویند امسال نسبت به سال گذشته مشتری بسیار کم شده و همین تعداد کم هم جزئی خرید می‌کنند و به ندرت افراد به تعداد زیاد دفتر می‌خرند زیرا وسع اقتصادی خانواده‌ها نمی‌رسد و مردم دیگر برای پایان یا اواسط سال تحصیلی خرید نمی‌کنند و اکثرا می‌توانند در حد یک ماه اول سال تحصیلی فرزندانشان لوازم‌التحریر را تهیه کنند

A post shared by Rouydad24 (@rouydad24.ir) on

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم‌ مهندسی تهران نیز در واکنش به فروش لوازم‌التحریر لاکچری و دفترهای چند میلیون تومانی در ایران گفت: «فروش لوازم‌التحریر خارج از عرف و اقلام فانتزی با قیمت‌های غیرمعمول ممنوع است.»
موسی فرزانیان در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌التحریر طی یک سال گذشته اظهار کرد: «طی یک سال گذشته که قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است، طبیعتا قیمت لوازم‌التحریر نیز بالا رفته و به طور میانگین، قیمت لوازم‌التحریر حدود ۳ برابر بیشتر از سال قبل شده است. اما در این بین بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر می‌باشد که به دلیل گران شدن کاغذ در بازار و افزایش قیمت هر بند کاغذ از ۸۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.»

View this post on Instagram

A post shared by ISNA | ایسنا (@isna.news) on

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار لوازم‌التحریر وجود ندارد عنوان کرد: «در اغلب لوازم‌التحریر و حتی دفتر هیچ کمبودی نیست ولی با نزدیک‌تر شدن به فصل شروع مدارس و افزایش خرید لوازم‌التحریر، تقاضا برای خرید دفترهایی که قیمت‌های پایین‌تری دارند بیشتر خواهد شد و از این‌رو ممکن است تا اندازه‌ای با کمبود دفترهای ساده و ارزان‌قیمت مواجه شویم ولی قول‌هایی داده شده تا تولید در این بخش افزایش یابد و کنترل بازار بهم نخورد.»

View this post on Instagram

A post shared by بى بى سيرك (@bbsirk) on

علاوه بر این موضوع، ایشان از توزیع ۱۰ تا ۱۵ میلیون جلد دفتر ۵۰ برگ دولتی با قیمت زیر ۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد که هنوز این وعده عملی نشده است.
کاربران به فساد، تورم، گرانی و شرایط بد معیشتی که زندگی را به مردم سخت کرده است اشاره می‌کنند و قیمت نجومی لوازم‌التحریر را ناباورانه می‌خوانند. جمعی از کاربران خرید و استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی را پیشنهاد می‌کنند و جمعی دیگر این افزایش قیمت را در برابر تورم ۸۰ درصدی خیلی ناچیز می‌دانند.

View this post on Instagram

A post shared by مهدی قادری (@mehdi.ghaderi) on

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала